Plantada del Govern a l’Estat pel dèficit d’inversions

La definició del projecte del Quart Cinturó també tensa Junts i ERC

4 min
La ministra de Transport, Raquel Sánchez, aquest divendres.

BarcelonaLluny d'amainar, la tempesta entre la Generalitat i l'Estat per la crisi de les inversions puja d'intensitat. De visita a Catalunya, la ministra de Transports, Raquel Sánchez, havia convocat aquest divendres un acte per anunciar diversos projectes de millora d'infraestructures que ha acabat derivant en l'enèsim conflicte amb el Govern. Malgrat que la Generalitat havia comunicat prèviament la seva presència, finalment ha decidit plantar la ministra per fer de nou evident el seu descontentament amb el dèficit inversor de l'Estat a Catalunya. Cada dia que passa les relacions entre els dos governs s'enverinen una mica més, tenint en compte, a més, que aquesta no és l'única carpeta conflictiva. Encara hi ha oberta la ferida de l'espionatge del Catalangate, sense oblidar que no hi ha hagut cap avenç en la negociació del conflicte polític. La qüestió de les infraestructures no tensa només les relacions Estat-Generalitat, sinó que també complica les de Junts i ERC. En concret, la definició del projecte de Quart Cinturó.

Inscriu-te a la newsletter Política Una mirada a les bambolines del poder
Inscriu-t’hi

L'última topada entre l'executiu català i l'espanyol arrencava aquest dijous. El ministeri va convocar per a l'endemà un acte a Esplugues de Llobregat per presentar "l'acord amb la Generalitat i els ajuntaments" sobre el futur de la B-40 (el conegut com a Quart Cinturó), que havia de concretar-se en el traspàs a la Generalitat del projecte per construir una ronda que unirà Terrassa i Sabadell. Entre els protagonistes en sobresortien dos: s'anunciava la presència de la ministra Sánchez i també la del secretari general de Vicepresidència, Polítiques Digitals i Territori, Ricard Font. Fonts del govern espanyol asseguren que tenien la confirmació del departament de Territori. La mateixa versió subscriuen altres fonts coneixedores de l'organització de l'acte.

Aquest divendres al matí, però, arribava la primera alerta del conflicte. En concret des de la Seu d'Urgell, on el president de la Generalitat, Pere Aragonès, tenia una conferència a les 9 del matí en el marc de la Trobada Empresarial del Pirineu. Des d'allà ha carregat contra el govern espanyol assegurant que les propostes del ministeri per a la B-40 "no estan sustentades en cap acord concret". Són "de nou", ha afegit, "paraules" sense cap garantia del seu compliment. El nou xoc amb l'Estat s'ha confirmat quan faltaven pocs minuts per a dos quarts de dotze, quan des de la conselleria de Territori s'ha enviat un comunicat anunciant que no estarien presents a l'acte "com a mostra de rebuig per la manca d'inversions de l'Estat a Catalunya".

L'origen de la crisi de les inversions, que a Esplugues ha tingut aquest nou capítol, es remunta a fa 10 dies -i, de fet, a fa diversos anys. Un informe del mateix Estat reconeixia que el 2021 només s'havia executat un 35% del pressupost de l'Estat a Catalunya. Per contra, a la Comunitat de Madrid, l'execució havia arribat al 184%. El que en definitiva venia a reflectir el document és que en les relacions Estat-Generalitat no només no s'avançava en el terreny del conflicte polític, sinó tampoc en el terreny de les inversions.

Retrets creuats

Des que aquest informe es va fer públic, la ministra Sánchez, exalcaldessa de Gavà, ha intensificat la seva presència a Catalunya i ha promès millorar les inversions. Tot i això, aquest divendres ha expressat el seu enuig per l'absència de la Generalitat en l'acte sobre la B-40. "No és una plantada al ministeri, el que s'ha fet és una plantada infantil a la ciutadania i al territori", ha dit, i ha acusat el Govern de fer servir les infraestructures per "aixecar banderes" i "atiar la confrontació". També el líder del PSC, Salvador Illa, ha considerat "injustificada" l'absència: "És l'actitud que no convé a Catalunya".

Fonts de Presidència de la Generalitat consultades per l'ARA s'han mostrat molt crítiques amb l'acte de la ministra per considerar que era poc més que una maniobra per fer-se la foto i intentar tapar els incompliments amb les inversions. El problema, segons les mateixes fonts, no és la proposta del ministeri amb la B-40, sinó que no hi ha cap conveni firmat sobre com, quan i de quina manera s'haurien d'executar les obres. En definitiva, que anar avui a Esplugues era blanquejar el dèficit inversor.

El següent capítol

El següent capítol del conflicte ja es pot albirar en l'horitzó i tampoc augura bons pronòstics. Fa uns dies els dos governs van convenir que abordarien la crisi de les inversions a la Comissió Bilateral d'Infraestructures, l'òrgan format per la Generalitat i l'Estat que ha de controlar el nivell d'inversió estatal a Catalunya. Una comissió que no ha funcionat mai del tot, ja que només s'ha reunit tres vegades en 15 anys.

Sigui com sigui, la Generalitat ha comunicat aquest matí que ha convocat la trobada per divendres vinent a les 12 del migdia i, segons fonts del govern espanyol, ho ha fet abans de comunicar-ho oficialment a l'altra part. Serà en aquest fòrum on la Generalitat traslladarà el seu malestar i on l'Estat pretén explicar-se. Tot i això, el Govern ja ha avançat que no hi enviarà representants d'alt nivell polític –a l'última hi va anar el vicepresident Jordi Puigneró–, sinó que seran "de caràcter tècnic". És la manera que té la part catalana de protestar per la situació en les inversions i d'exigir que, abans de regalar noves fotos d'entesa amb el govern espanyol, l'executiu de Pedro Sánchez doni senyals que pensa augmentar el nivell inversor a Catalunya.

Nous problemes de cohesió

L'acte anunciat aquest divendres en què no ha comparegut el Govern era previsiblement per escenificar un acord polític que fa temps que es cuina per desencallar una infraestructura pendent de connexió del Vallès, la B-40, també coneguda com a Quart Cinturó. El projecte original, una via ràpida que havia d'unir Abrera amb Granollers passant per Terrassa i Sabadell, s'intueix, avui dia, molt llunyà, però la connexió pendent entre les dues cocapitals del Vallès Occidental sí que sembla a punt de desencallar-se després d'anys d'espera. O almenys ho semblava fins aquest divendres a la tarda.

Fins aquell moment, la posició teòricament compartida per les dues administracions era que la Generalitat i l'Estat treballaven en el pacte d'un traspàs perquè el Govern assumeixi el projecte i el faci a la seva manera i d'acord amb els governs municipals: una ronda urbana que cobreixi el tram entre Terrassa (on avui acaba el Quart Cinturó) i Sabadell, i que connecti també Castellar del Vallès. A la tarda, però, ERC ha emès un comunicat criticant la "proposta buida" del ministeri. Però en el seu dard també hi havia una crítica encoberta a Junts, a qui acusa veladament d'haver fet la guerra pel seu compte en aquest assumpte. En concret, els republicans censuren les "prioritats sociovergents" pel que fa a les infraestructures del Vallès. En definitiva, un avís per al PSOE però també per al seu soci de Govern a Catalunya.

stats