La governabilitat de l'Estat

Puigdemont avisa Sánchez després de la reunió a Suïssa: "Així no podem continuar"

El líder de Junts diu que no seran “ostatges de ningú” i que no tem els "costos personals"

Puigdemont, durant la seva intervenció al consell nacional de Junts
14/12/2024
3 min

BarcelonaSegona advertència pública de Carles Puigdemont a Pedro Sánchez en una setmana. Després que dilluns l'expresident posés sobre la taula una qüestió de confiança al president espanyol, Pedro Sánchez, aquest dissabte ha tornat a admetre que les negociacions amb el govern espanyol no van bé. Durant el consell nacional de Junts celebrat a Vila-seca, Puigdemont ha lamentat que un any després de l'acord de Brussel·les no s’han creat “les condicions” per dirimir el conflicte polític entre Catalunya i Espanya.

Inscriu-te a la newsletter Política Una mirada a les bambolines del poder
Inscriu-t’hi

“Un any d’espera és suficient per veure si hi ha un canvi d’actitud, i així no podem continuar, ho hem dit en públic i en privat”, ha avisat, després de reiterar que no van de "catxa". Aquest avís arriba després que una delegació del seu partit i una del PSOE es reunissin aquest divendres a Suïssa en el marc de les trobades mensuals que preveu l'acord d'investidura. El líder de Junts, fent servir la mateixa expressió que dilluns a la capital belga, ha advertit que estem en “un punt d’inflexió” davant dels "incompliments" de l'executiu espanyol. “El balanç de l’acord no és bo, és decebedor, i ens ha obligat a donar un cop de puny sobre la taula”, ha lamentat.

“Hem d’estar preparats per assumir els costos polítics i personals de la decisió que acabem prenent”, ha avisat el líder de Junts. Després de reconèixer que “l'experiència no convida a l’optimisme”, ha deixat clar que no els espanta trencar l'acord. “No som ostatges de ningú, les pastanagues que ens posen davant no ens enganyen, volem compliments”, ha insistit. Així, ha deixat clar que cal arribar a acords si volen comptar amb el seu suport al Congrés, i ha posat d'exemple dues de les demandes dels juntaires: “Si el poder real segueix a Madrid en finançament o en immigració no hi serem i no podran comptar amb el nostre suport”.

El secretari general de Junts, Jordi Turull, ha reforçat les paraules de Puigdemont. "Això i així amb el PSOE no pot seguir ni un dia més, i que no ens vinguin amb espantalls, qui pacta amb el PP és el PSOE, no Junts", ha dit, i ha recordat, a tall d'exemple, el pacte amb els populars a l’Ajuntament de Barcelona. “No anem de catxa, ho hem demostrat amb el fons de despesa o amb la sortida del Govern, la coherència és un valor per nosaltres”, ha reblat.

"Una sucursal de Madrid"

En clau estrictament catalana, Turull ha tornat a carregar contra el president, Salvador Illa: “Mai havíem viscut un període de desconstrucció nacional com l'actual”, ha etzibat en referència al desembarcament del PSC a la Generalitat. “En 100 dies hem vist el pitjor rostre del 155: la normalització és espanyolització, i volen convertir Catalunya en una sucursal de Madrid”, ha reblat en un discurs sense concessions contra el cap de l'executiu.

Turull ha posat d'exemple que s'hagi escollit l'excap de la diplomàcia europea Josep Borrell com a nou president del Cidob (Barcelona Centre for International Affairs). “Amb el nomenament de Josep Borrell volen entrar en la fase de desinfectar i que no quedi ni rastre de l’ambició nacional”, ha denunciat. “Aquest és el seu full de ruta, que alguns els han deixat fer i no sé si els deixaran acabar de fer”, ha afegit.

Més enllà d'aquest nomenament, Turull ha acusat Illa d’aixecar la veu només per defensar la dona de Pedro Sánchez. "On és per defensar els interessos dels catalans? Ha estat el president més autonòmic en la Conferència de Presidents. Treballa per agradar al PSOE, no als catalans", ha conclòs després de recordar que al novembre es va dedicar a "promoure l’oli de Jaén i no el de Catalunya".

stats