Tot canvia constantment
Centre Zen BarcelonaEl canvi constant o impermanència és un dels principis bàsics del budisme. Un principi científic i fàcilment comprovable, ja que només hem d’observar els canvis en el propi organisme o en el planeta on vivim a mesura que avança el temps. Les nostres cèl·lules es renoven contínuament, en el cos alguna cosa mor i alguna cosa neix cada dia. També en la natura, les estacions passen, arriba la tardor i després l’hivern. Malgrat aquests senyals inequívocs de transitorietat, l’ésser humà tendeix a voler oblidar que tota existència està subjecta al canvi i així s’aferra a experiències, idees, persones o béns materials com si fossin fixos i permanents. I aquest aferrament o pretesa immobilitat acaba generant sofriment. És com tancar la mà perquè no se’ns escapi un grapat de sorra de la platja quan si l’obrim molta més sorra pot lliscar a través dels nostres dits.
Trobem diferents relats que il·lustren el concepte d’impermanència, un dels quals és el que narra Milena Busquets en explicar el perquè del títol del seu llibre També això passarà. Ens explica que un emperador oriental va convocar un grup de savis perquè li donessin una frase que li fos útil en qualsevol situació i que després de temps de reflexió el resultat va ser: “També això passarà”. Passen els moments bons i passen els moments dolents. Problemes que en un moment determinat ens poden portar una gran càrrega de sofriment també acaben passant i els podem observar més endavant des d’una percepció molt més relativa.
Acceptar la impermanència, la pròpia finitud, el fluir constant de la vida que no està sota el nostre control i deixar anar el que és caduc, fa el camí més fàcil. Prendre consciència del canvi constant ens permet viure de manera plena cada moment de la nostra vida i relativitzar allò que realment no sigui important.