Cultura 16/01/2014

L'Auditori explora vincles amb la música japonesa

X.c.
2 min
Horacio Curti, amb el shakuhachi, i Natsuko Sugao, ahir a L'Auditori de Barcelona.

BarcelonaUna delegació japonesa comandada pel samurai Tsunenaga Hasekura va arribar Barcelona a principis del segle XVII. La visita formava part d'una expedició diplomàtica l'objectiu de la qual era tractar assumptes comercials amb el rei Felip III. 400 anys després, i per commemorar l'inici d'aquelles relacions, L'Auditori dedicarà un cap de setmana a la música japonesa. No serà un homenatge historicista, sinó un diàleg entre dues cultures musicals, la d'Europa i la del Japó, amb una destacada presència de la creació contemporània.

Un dels plats forts, i exemple d'aquest diàleg, serà la triple sessió de l'OBC dirigida per Kazushi Ono. El programa dels dies 24, 25 i 26 de gener inclou la Simfonia alpina de Richard Strauss, escrita el 1915, i November steps de Toru Takemitsu, una peça del 1967 que va ser pionera a l'hora de combinar instruments occidentals i orientals. Inspirada en Debussy, November steps va ser escrita per a orquestra, shakuhachi (flauta de bambú) i biwa (una mena de llaüt). A L'Auditori interpretaran aquests dos instruments Kifu Mitsuhashi i Kumiko Shuto.

La intenció de Takemitsu era investigar sobre les diferències i similituds estètiques entre la música oriental i l'occidental. Aquest mateix propòsit, però remarcant més els vincles, guia les actuacions que se celebraran el diumenge 26 en la jornada explícitament titulada Japó a L'Auditori. Tot plegat començarà a les 13 hores, després de la tercera sessió de l'OBC, amb el recital jazzístic de la trompetista japonesa Natsuko Sugao amb el mestre de shakuhachi Horacio Curti, professor de musicologia de l'Esmuc.

La tarda del dia 26 estarà dedicada a "dos concerts sobre el paper de la cultura japonesa en la música contemporània", segons explica Santi Barguñó, productor musical del segell Neu Records, especialitzat precisament en música contemporània. Un el protagonitzarà el grup de cambra CrossingLines i l'altre el Barcelona Reed Quintet. Aquests dos concerts i el de Sugao són gratuïts.

Un piano intel·ligent

CrossingLines, format a l'Esmuc, estrenarà una obra de Manuel Rodríguez Valenzuela composta per a ensemble i Disklavier, un piano acústic desenvolupat per Yamaha que es pot controlar mitjançant un ordinador. El Disklavier pot tocar de manera autònoma (sense pianista) i també pot reproduir enregistraments previs. El diàleg amb la música japonesa es completarà amb el Barcelona Reed Quintet, un grup de canyes i electrònica. I el 5 de febrer hi haurà encara un concert japonès de BCN216.

stats