INDÚSTRIA I DISSENY
Economia 17/11/2012

Moda sobre les cendres del tèxtil

El Rec.06 converteix durant tres dies les adoberies d'Igualada en botigues de dissenyadors catalans

Dani Sánchez Ugart
3 min
EXPORTAR EL MODEL Els organitzadors del Rec.06 emularan la iniciativa a València i ja busquen localització a Bilbao. La naturalesa del projecte es mantindrà invariable: recuperar un espai degradat i instal·lar-hi botigues efímeres perquè les marques hi puguin vendre estocs amb descomptes d'entre el 50% i el 80%.

IGUALADAEl tèxtil va ser l'origen de la Revolució Industrial i va transformar Catalunya en una potència productiva a escala mundial. Ara que passa per un dels seus pitjors moments, és hora de tornar-li el favor, i els dissenyadors catalans han trobat un fórmula per fer-ho. Durant tres dies, dues vegades a l'any, tornen l'activitat a les adoberies fantasma del barri del Rec, a Igualada. Però ja no hi adoben pell. Ara s'hi ven roba amb descompte. És el Rec.06, una iniciativa que des de fa quatre anys impulsa un col·lectiu local per recuperar el barri i, de retruc, homenatjar el tèxtil. De moment ha funcionat, i la iniciativa, en marxa des de dijous i fins avui a Igualada, s'exportarà a València.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Als carrers del Rec s'hi sent l'olor de cuir. Surt de les adoberies que encara treballen preparant la pell per a bosses de mà de Loewe i altres marques de luxe. Però ja només en queden quatre, i el barri ha quedat mig abandonat. No hi viu pràcticament ningú, no hi ha activitat comercial i les fàbriques estan gairebé abandonades. Són les cendres de l'edat daurada del tèxtil, al cor d'Igualada, una de les poblacions catalanes que més indústria va arribar a tenir i que més paga les conseqüències de la crisi, amb prop de 4.000 aturats.

"És molt dolorós quan es perd una indústria, perquè també es perd la creativitat", explica el dissenyador Josep Abril. "I la creativitat és el fet diferencial que ens pot aportar alguna cosa. Crea país i crea indústria", destaca.

Però el Rec.06 no és només un projecte per reconvertir un barri. També és un laboratori d'idees del detallista. El comprador es pot trobar de cara amb dissenyadors com Sita Murt, Josep Abril, Txell Miras i Toni Francesc. Deixen per uns dies la taula de disseny i fan el paper de venedors ambulants. Les botigues es fan i es desfan en un temps rècord, tenen reminiscències industrials i recorden els inicis del Bread and Butter. De fet, algunes de les marques internacionals que van confiar des del principi en la fira alemanya ja s'han abocat al Rec.06. Levi's, Lacoste, Pepe Jeans i Superdry ja hi tenen botiga.

De projecte social a negoci

El que va començar com un projecte social per evitar que un barri històric acabés convertit en un macroprojecte urbanístic de pisos ha acabat convertint-se en un negoci. "Ara s'hi fan diners", diu Ramon Enrich, un dels impulsors del Rec. En l'edició passada s'hi van vendre 72.000 peces de roba, i hi va haver 45.000 visitants, 45 marques i 30 pop up stores , botigues efímeres. Aquest any esperen superar les xifres anteriors. L'objectiu dels organitzadors és "posicionar l'esdeveniment entre les grans marques", segons Enrich. Volen que vagi més enllà de les vendes i sigui un aparador de les firmes i "una manera original de treure estocs, sense perjudicar la imatge de marca", afegeix. "Tenim espies de la Roca Village i El Corte Inglés", explica Enrich.

Ara exportaran la idea a València, i ja mantenen contactes amb organitzacions de Bilbao. La naturalesa es mantindrà: "Plantem la botiga allà on hi ha els clients, però sempre en una zona a recuperar". Les marques que hi posen botiga transformen completament l'interior d'una fàbrica. Custo hi ha instal·lat una furgoneta Volkswagen amb aires hippies i Desigual ha decidit crear un ambient industrial.

A més, hi ha oferta cultural, exposicions i projeccions de pel·lícules relacionades amb el món de la moda. "Està molt bé que portin marques com aquesta a Igualada", explica l'igualadí Albert Prat, de 23 anys, mentre compra en una de les botigues del Rec. "El barri està completament mort i és una molt bona manera de tornar-li la vida", afegeix.

La moda torna a Igualada als orígens industrials. I ho fa per trobar noves vies de negoci i el camí cap a la supervivència d'un sector, el tèxtil, que ha estat el principal motor de la innovació empresarial a Catalunya al llarg de la història.

stats