Els apunts
Esports 08/02/2014

Kawasaki J-300: planta cara als clàssics

i
Josep Lluís Merlos
3 min
El fabricant japonès Kawasaki entra al mercat dels escúters de 300 cc amb la J-300.

L'any passat les vendes de motos a l'Estat van caure un 6% respecte a l'exercici anterior. Aquesta xifra contrasta amb l'increment d'un 3,3% que hi ha hagut en el mercat automobilístic. La falta d'ajudes al sector de les dues rodes, com ara els plans PIVE que tant han reactivat els fabricants de cotxes, és un dels factors que justifiquen aquest diferencial.

Però n'hi ha d'altres, com ara els preus exagerats de les motos de gran cilindrada, penalitzats per l'IVA, o els rigorosos controls de velocitat que limiten el sentit dels vehicles de prestacions elevades. Les vendes de superbikes de més de 750 cc han caigut un 2,9%, i les de cubicatge mitjà -de 126 a 750 cc- encara han davallat més: un 9,2%. De les 92.185 motos que es van despatxar el 2013, un 71% eren escúters. Aquests són, doncs, els vehicles de dues rodes de moda. Criteris com la lògica, l'economia i un ús pràctic s'imposen a valors com la potència i l'esportivitat.

Entre els escúters, els més populars són els de 125 cc. De fet, els deu models de més èxit comercial el 2013 van ser vehicles d'aquestes característiques, amb la Suzuki UH 125 Burgman, l'Honda SH 125 i el Kymco Super Dink 125 ocupant les places del pòdium de les vendes.

Molts antics usuaris de motos de gran cubicatge s'han passat al segment dels maxiescúters, que té en el Yamaha T-Max 500 el rei indiscutible. Una mica per sota trobem els escúters de 300 cc, que cada vegada tenen més adeptes entre els motoristes que prioritzen un ús urbà, o semiciutadà, als desplaçaments per carretera. És precisament aquesta part del pastís la que ha motivat l'entrada de Kawasaki amb el model que avui ens ocupa, i que aterra per competir contra els productes dels seus rivals asiàtics. El fabricant japonès no havia fet fins ara cap producte d'aquestes característiques per al mercat europeu.

El J-300 aprofita el motor i el bastidor del Kymco Superdink 300, que han personalitzat amb uns ajustaments que traspuen per tot arreu la personalitat de la marca, amb un disseny molt elegant i uns acabats de molta qualitat.

L'escúter Kawa va francament bé. Cal destacar, sobretot, l'excel·lent comportament de les suspensions que, amb un taratge força dur, generen molta confiança al conductor, sobretot als revolts més amples i ràpids; res a veure amb el tradicional tacte de flameig que donen alguns models de la competència. Els motors Kymco acostumen a destacar per un comportament excessivament revolucionat, i de vegades tan sorollós que provoca un cert estrès als que els condueixen. Amb una posada a punt molt especial, Kawasaki ha esborrat completament aquesta sensació, fins al punt de ser molt agradable, progressiu i relativament silenciós. Els frens, de disc amb doble pistó tant al davant com al darrere, compleixen sobradament la seva funció. El J-300 ofereix com a opció el sistema ABS, tan recomanable que hauria de ser obligatori en totes les motos.

Aquest escúter també destaca pel disseny dels seus comandaments, amb el polsador dels intermitents potser una mica massa baix, i per l'agradable i pràctic aspecte dels rellotges.

A sota del seient, molt còmode fins i tot per a dues persones, hi trobem un cofre prou gran per encabir-hi fàcilment els dos cascs dels ocupants. El pes -no arriba als 200 quilograms- no és un obstacle per fer maniobres enmig del trànsit dens de les ciutats.

FITXA TÈCNICA

PREU: Des de 4.399 euros

MOTOR: Monocilíndric 4 temps, 299 cc

TRANSMISSIÓ: CVT amb embragatge centrífug

XASSÍS: Tubular en diamant d'acer

FRENS: Disc, davant i darrere

SUSPENSIÓ: Forquilla telescòpica 37 mm

PES: 191 kg

ALÇADA SEIENT: 775 mm

DIPÒSIT: 13 l

Ara es mouen

L'any ha començat bé

Segons Anesdor, l'associació nacional d'empreses del sector de les dues rodes, les vendes de motos al gener han estat un 11,8% superiors a les del mateix mes de l'any passat, amb un total de 6.117 motos venudes. Els ciclomotors, en caiguda lliure, perden un 17,1% en la mateixa comparativa.

L'alternativa postvenda

Peugeot ha creat Motaquip Car Service, una xarxa multimarca de manteniment i reparació per a vehicles que tinguin més de cinc anys d'antiguitat. Aquest fragment representa el 85% dels que formen el parc mòbil de l'Estat.

CEPSA vendrà a la Xina

Dins del procés d'internacionalització que ha començat, la petroliera iniciarà aviat la comercialització dels seus productes a l'Àsia a través del grup SAIC, líder de la distribució de components d'automoció, i que el 2012 va vendre 4,5 milions de cotxes de diverses marques a la Xina.

Un Ford autosuficient

El C-Max Solar Energi és un concept-car amb motor híbrid que combina l'energia solar amb l'elèctrica. Les bateries es carreguen gràcies a l'efecte lupa que fa un concentrador al sostre, que incideix sobre els panells acumuladors que hi ha a sota.

stats