Mèdia 17/11/2014

El cinema perd pistonada a TV3

La cadena ha retallat el pressupost de compra de films i acusa un descens evident a les audiències

i
àlex Gutiérrez
3 min

BarcelonaL’inici de temporada ha confirmat la tendència negativa per a TV3 pel que fa a l’audiència que aconsegueix amb les pel·lícules. La inversió en aquest capítol s’ha anat retallant dràsticament des del 2010 i això s’ha deixat notar als audímetres.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

El cas més evident és el de les pel·lícules del divendres a la nit. Sota el paraigua de La gran pel·lícula, la pública emet èxits de taquilla pensats per al gran públic. A la temporada 2012/2013, TV3 era líder d’audiència, amb un 13,9% de quota de pantalla. Superava així el 13,6% que aconseguia Antena 3 amb El peliculón, amb la mateixa premissa i el mateix dia de la setmana (tot i que, en espectadors, la privada en sumava 356.000 i aconseguia superar TV3 en 1.000 seguidors). En aquests mesos de setembre, octubre i mig novembre, el share de TV3 ha baixat fins a l’11,0% mentre que el d’Antena 3 ha pujat al 14,0%. I en nombre d’espectadors la batalla ja no ofereix dubtes: 354.000 contra 249.000 a favor de la cadena de Planeta. El descens en espectadors per a TV3, en només dos cursos, és del 29,9%.

El mateix passa amb les pel·lícules de les tardes de dissabte i diumenge. La temporada 2012/2013 se saldaven amb una audiència de 237.000 televidents i una quota de l’11,2. En aquesta arrancada de curs, només aconsegueix 175.000 fidels i un 9,0%. Antena 3 és imbatible a les tardes, amb 323.000 seguidors de mitjana per als tres films que programa, i un share del 16,5%.

Un altre indicador: de les 20 pel·lícules més vistes el 2012/2013, quatre eren de TV3, incloent-hi la primera. Un any després, la xifra havia baixat a una de sola, que ocupava la tercera posició. En aquest curs, TV3 també col·loca només un títol al rànquing, en la posició 19. Es tracta d’ Ombres tenebroses, que va aconseguir 362.000 espectadors de mitjana, lluny dels 511.000 de 2012, el film més vist de la temporada anterior (per bé que encara falten mesos per tancar aquest curs). La pel·lícula menys vista ha sigut Rec 3: Génesis, que es va quedar en només 163.000 espectadors.

L’explicació més plausible per a aquesta tendència és la davallada d’inversió en el capítol de cinema, provocada per una entrada més baixa de diner públic a TV3, tant per part del Govern com de la publicitat. Així, si el 2010 s’invertien 31 milions d’euros en pel·lícules i doblatge, el 2012 la xifra va baixar un terç fins als 19,9 milions. I la previsió no és favorable. De fet, el pressupost per al 2014 era de 14,7 milions d’euros -repetia la xifra de l’any anterior- però els ajustos que s’han fet al llarg d’aquests mesos deixaran la xifra en 13,7 milions. I per al 2015 la perspectiva no millora, ja que la inversió tornarà a baixar, fins als 13,2 milions d’euros.

Mentrestant, els dos principals competidors de TV3 -Mediaset i Atresmedia- mantenen la seva inversió en cinema. Ho explicava a l’ARA Patricia Marco, directora de la divisió d’antena de Mediaset Espanya. “Després de la incorporació de Cuatro es va produir l’increment natural que genera la incorporació d’un segon canal generalista. Però, a partir d’aquí, en aquests anys hem mantingut el pressupost d’inversió”. La cadena considera que una de les claus és la segmentació que poden aplicar, gràcies a disposar de diversos canals: “A Telecinco, com a canal líder, oferim grans títols d’estrena amb un reconegut èxit a taquilla i fonamentalment històries dirigides a públics molt amplis i, en alguns casos, amb un biaix femení. Cuatro és un canal més jove i masculí, i busquen un cinema més intrèpid i arriscat”. L’altre factor és la promoció. “Telecinco és el canal de l’entreteniment i la ficció nacional per definició. I així programem Avatar, Lo imposible, No habrá paz para los malvados o Las aventuras de Tadeo Jones. De fet, tenen una campanya promocional i de programació similar a la que va precedir el seu èxit de taquilla”.

La tònica és compartida per Antena 3. “La presència del cinema al grup s’ha mantingut estable els últims anys, amb una aposta clara per aquest producte, que ha donat uns resultats excepcionals i que forma part d’una estratègia a llarg termini que va començar fa unes quantes temporades”, explicava a aquest diari José Antonio Antón, director de programació i canals temàtics d’Atresmedia.

El duopoli compta amb un altre avantatge important: tot i sumar només el 60% de l’audiència, copa prop del 90% del mercat publicitari. Aquest rendiment li permet optimitzar les ofertes que fa pels paquets més atractius de films.

stats