Ara Premium 12/05/2015

De professió, bloguera de moda

Un grapat de noies (i algun noi) sense formació en el món de la moda s’han convertit en prescriptores d’estil i viuen dels seus blogs

Laura Sangrà
5 min
De professió, bloguera 
 De moda Els cinc trets definitoris Diccionari  per entendre  un món nou  i glamurós

BarcelonaSi 50 blogueres de moda es fan una foto amb el mateix vestit, l’endemà s’esgotarà. No és una suposició, és un experiment que la marca nord-americana Lord & Taylor va posar en pràctica fa un mes amb uns resultats econòmics molt positius perquè cada vestit costava 80 euros i, com ja hem dit, no en va quedar ni un. Així que poca broma amb les blogueres de moda, perquè la seva influència en les masses és insospitada i tant poden fer que el teu negoci s’ensorri com que es converteixi en un imperi.

¿Però d’on surt aquest poder màgic que tenen les blogueres sobre la gent si moltes vegades ni tenen coneixements professionals de moda i estilisme? “Són pròximes, i això agrada. La gent veu les blogueres com a amigues que et fan recomanacions i et donen consells, molt més accessibles que les models i les actrius”, explica Elisenda Estanyol, professora de comunicació de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i coautora amb Gemma Segura d’un estudi publicat recentment que analitza la influència de les blogueres de moda.

Carmen Grandes, directora de l’agència catalana The Rocking House, que es dedica a assessorar i representar blogueres i influïdors, coincideix a destacar aquesta valuosa sensació de proximitat: “La gent es refia de la seva opinió perquè parlen de tu a tu i mostren el seu cantó més humà”. A més de ser al capdavant de The Rocking House, Grandes és directora del primer congrés de blogueres de l’Estat, anomenat BCN Bloggers Meet Up, que es va celebrar el 8 i 9 d’abril a l’Hotel Melià Barcelona Sky. Els 45 bloguers de moda, bellesa, estil, tecnologia i esport que van participar-hi reuneixen entre tots 8 milions de seguidors a les xarxes socials. Són els comunicadors de tendències del present, però no tot l’èxit consisteix a tractar amb naturalitat els seguidors.

Les claus de l’èxit

Ara fa uns quatre anys que va esclatar el boom de les blogueres de moda, però n’hi ha moltes que s’han quedat pel camí i d’altres, com la barcelonina Dulceida i la gallega Gala González, que viuen dels seus blogs. Segons Grandes, tenir un moment de reflexió abans d’engegar el blog és crucial perquè surti bé. “És important crear la teva pròpia imatge de marca”, i per això cal que l’aspirant a bloguera de moda “sàpiga molt bé qui és, cap a on vol anar, quin és el seu estil i com es posiciona” dins el gran i atapeït ventall de blogs de moda i tendències.

Al principi, moltes abandonen perquè no tenen prou “constància, paciència i sort”, segons assegura Grandes, però entre les que treballen molt tampoc totes triomfen. La diferència entre quedar-se a la cuneta o pujar com una carbassera és “ser pròxima però també tenir un estil propi, fer bons textos i si pot ser en dos idiomes, treballar-se les fotos i els vídeos, tenir constància, donar resposta en un màxim de 24 hores als missatges dels seguidors i crear diàleg amb ells, interaccionar i fer que segueixin interessant en tu”, diu Estanyol, que, just després d’enumerar des de l’altra banda del telèfon totes aquestes condicions sine qua non per despuntar entre el munt d’aspirants a blogueres professionals, afegeix: “Pot semblar que la feina de bloguera és molt glamurosa però requereix molta feina i constància per combatre la competència, fer-te autònoma, tenir gent que et faci fotos i vídeos i arribar aviat a les noves xarxes socials”, ja que, si tens molts seguidors a Facebook però ara es porta Snapchat i no hi ets, ets invisible.

Objectiu: 20.000 seguidors

Les marques de roba, complements i cosmètics han trobat en les blogueres uns altaveus de llarga distància, fidels i barats. Les que tenen més de 10.000 seguidors ja interessen a les marques, comunicativament parlant, i començaran a posar bàners als seus blogs i a obsequiar-les amb objectes perquè els promocionin. Les que tenen més de 20.000 seguidors ja s’hi poden dedicar professionalment, perquè “són tants com exemplars mensuals publiquen algunes revistes de moda”, destaca Estanyol.

Com que és una professió nova “està als llimbs” i no tenen un codi deontològic ni res de similar, “però en tindran”, segons opina Estanyol, que destaca que ja tenen una associació nacional (Asociación Española de Blogs de Moda, AEBDM). Per tant, troba que “és lícit” que promocionin productes a canvi de diners o simplement de seguir rebent objectes, tot i que avisa que han de fer-ho de manera “mesurada, seleccionant el que li encaixa a cadascuna” perquè convertir un blog en un plafó d’anuncis és condemnar-lo al fracàs.

Els blogs no substituiran les revistes en paper sinó que “hi conviuran” perquè els blogs són “immediats i gratuïts” i les revistes “un niu d’experts”, segons diu Estanyol. De fet, moltes revistes femenines promouen blogs a les seves webs per guanyar trànsit, ja que si no pots amb l’enemic és millor aliar-s’hi.

De cara al futur immediat, tant Estanyol com Grandes coincideixen a erigir el vídeo com la peça clau per diferenciar-se de la resta i seguir sumant seguidors. “Les blogueres s’aniran menjant les unes a les altres i el vídeo marcarà la diferència”, diu Estanyol sense gaires miraments. “Les noves plataformes audiovisuals, com Snapchat, tenen molt d’èxit i faran molta neteja” entre les blogueres, conclou Grandes.

Els cinc trets definitoris

Elisenda Estanyol, professora d’estudis de comunicació de la UOC, experta en comunicació 2.0 i coautora d’un estudi sobre la consolidació professional de les blogueres de moda, desgrana els cinc detalls que caracteritzen el bloguer de moda.

  • Són sobretot noies. El dels blogs de moda és un fenomen femení i 98 de cada 100 bloguers de moda són dones.
  • L’edat de les blogueres està entre 20 i 30 anys. Moltes encara són estudiants universitàries i comencen a fer un blog com a hobby i en cert punt s’han de plantejar si volen dedicar-s’hi a temps complet perquè s’adonen que poden fer diners amb el blog.
  • El fenomen és eminentment urbà. Les blogueres de moda viuen a les principals ciutats (com Barcelona, València, Madrid...) i a l’Estat hi ha més blogs que en altres països europeus.
  • Només 1 de cada 5 és professional de la moda. La majoria de les blogueres de moda (4 de cada 5) són tan joves que no vénen encara de cap àmbit professional, encara van a l’institut o a la universitat.
  • Tenen constància i són treballadores. Actualitzen el seu blog cada 2 o 3 dies de mitjana per generar informació i interès i no perdre el pols dels seus seguidors.

Diccionari per entendre un món nou i glamurós

No són periodistes, ni estilistes, ni assessors de moda... Són una altra cosa i, com que ja són una legió, la terminologia cada cop és més rica per diferenciar-los. Hi ha diversos termes per referir-se a aquests nous professionals de la moda i ni són sinònims absoluts ni s’exclouen entre ells. És a dir: bloguer i influïdor no són el mateix però una mateixa persona pot ser les dues coses. Vegem-ne les diferències.

Bloguer/a

Persona que té un blog i que escriu de manera periòdica i sovint amb un pseudònim. Els seus escrits, fotografies i vídeos es mostren de manera cronològica i els seguidors poden fer-li comentaris i preguntes.

Influïdor/a

És un terme molt global que aplicat en el cas concret de la moda fa referència a algú que té la capacitat d’influir en un grup de persones amb la seva opinió. Una bloguera de moda ho és per als seus seguidors.

‘It girl’

Són noies que per la manera com vesteixen es fan famoses i es converteixen en exemples d’estil, referents de tendències de moda. Ocupen un espai que abans era de domini exclusiu de models i famoses. Les marques fins i tot dissenyen peces només per a elles. Dos exemples d’ it girls són Olivia Palermo i Alexa Chung.

‘Instagramer’

Un usuari d’aquesta xarxa social absolutament visual que publica constantment sobre moda, bellesa i estil de vida. Les it girls i blogueres que tenen més seguidors a Instagram poden arribar a cobrar 450 euros per penjar una foto promocionant un producte.

stats