La Sexta s’apunta als concursos amb ‘¿Y tú qué sabes?’

El format planteja preguntes de cultura general a 300 estudiants i 3 famosos

La Sexta s’apunta als concursos amb ‘¿Y tú qué sabes?’
Albert Castellví Roca
24/08/2015
2 min

BarcelonaLa Sexta tornarà a provar sort amb un concurs, un gènere actualment absent a la seva graella i que de fet hi ha tingut una presència gairebé residual des que la cadena es va posar en marxa, fa gairebé una dècada. Segons avançava fa uns dies el diari El Mundo, el canal d’Atresmedia prepara ¿Y tú qué sabes?, un joc de preguntes i respostes que s’estrenarà la temporada que ve i que està pensat per ocupar la franja de prime time.

El programa es basa en Weet ik veel, un format creat per la productora Endemol i que ja acumula tres temporades a la cadena holandesa RTL, amb quotes de pantalla que en alguns casos han arribat al 29%. La seva principal peculiaritat és que hi participen dos grups de concursants: d’una banda, estudiants universitaris -fins a 300 en cada entrega, a la versió original- i, de l’altra, tres famosos. Aquests últims ocupen la part central del plató i són els principals protagonistes durant el primer tram del programa, mentre que els estudiants se situen a les graderies i es limiten a respondre a les preguntes des de la cadira, mitjançant un botó.

Els presentadors formulen, a tots els concursants alhora, una bateria de 50 preguntes de cultura general, per a cadascuna de les quals s’ofereixen diverses opcions de resposta. Hi ha, però, qüestions de diferents tipus: en alguns casos només una de les respostes és correcta, en d’altres cal indicar totes les opcions vàlides i en alguna ocasió cal ordenar o aparellar les respostes en funció de diversos criteris. Un cop completada aquesta primera fase, el famós i l’estudiant que hagin respost correctament a més preguntes passen a la fase final, on competeixen junts.

En aquesta última prova, els dos participants tenen un temps màxim de quatre minuts per contestar totes les preguntes que puguin, amb un límit de deu segons per a cadascuna. Les respostes s’han d’escollir entre 20 opcions que es mantenen durant tota la prova, i cada vegada que se n’escull una és substituïda per una de nova. Per cada encert s’acumula una determinada quantitat de diners.

El primer a jugar és el famós, que pot cometre fins a tres errors. Llavors és el torn de l’estudiant, que segueix jugant també fins que s’equivoqui tres vegades o bé fins que s’acabi el temps. Tots els diners que la parella hagi aconseguit durant aquesta última fase van a parar a l’ONG que hagi escollit el personatge conegut, mentre que l’estudiant s’emporta un premi corresponent al 25% de la quantitat acumulada.

En la versió holandesa, a més, el programa incorpora la possibilitat de jugar en temps real des de casa a través d’una aplicació mòbil, i ofereix també un premi al millor espectador de cada edició. Altres versions, com la flamenca -emesa la tardor de l’any passat-, mantenien aquesta possibilitat, però en altres llocs, com ara França -on s’han emès vuit entregues del concurs, repartides en dues temporades-, els espectadors també poden jugar, però no opten a cap premi. El programa també s’ha adaptat en països com Alemanya i Eslovàquia.

stats