La méteo: més núvols i un retorn a l'hivern de cara a divendres
Aquest dimecres la tramuntana ja no bufarà però el vent de nord reapareixerà el cap de setmana
BarcelonaEl vent va de baixa després d'un migdia en què la tramuntana ha tornat a bufar amb cops de més de 50 km/h a la zona de l'incendi de Roses. Avui el cop de vent més fort s'ha produït entre les dues i les tres de la matinada (81 km/h), però després que al matí hagués amainat, al migdia el vent de nord ha tornat a bufar amb una ratxa de 51 km/h. Ara torna a afluixar i demà ja no serà protagonista. Altres fortes d'avui són els, 116 km/h de Portbou, els 110 de la Tosa d'Alp, els 84 a Mont-roig del Camp o els 82 d'Espolla.
Avui la temperatura no ha pujat tant com ahir, però encara s'han superat els 20 graus en força estacions. D'entre les màximes més altes destaquen els 23 graus de Tortosa i d'Aldover o els 21 de Reus, de Tarragona i de Figueres. La mitjana de les màximes ha arribat als 15,5 ºC, tot just quatre dècimes menys que ahir. A primera hora de la tarda la temperatura era 2 o 3 graus més baixa que ahir en moltes comarques centrals.
Demà a primera hora hi haurà alguns núvols baixos al voltant de Barcelona, però en general continuarà lluint el sol. A la tarda i vespre el pas d'un primer front farà arribar núvols alts en moltes comarques. Dijous serà un dia més enterbolit, però no serà fins a la tarda que els núvols es faran més espessos. Ni demà ni dijous hi haurà grans canvis de temperatura, però la humitat anirà clarament en augment.
Divendres pot arribar a ploure en algunes comarques, però en general seran precipitacions molt minses. Ara mateix els models de previsió fan pensar que aquestes pluges poc abundants afectaran sobretot sectors del Vallès, del Maresme i en general de la costa i del prelitoral centrals. També podria ploure a l'extrem sud de Catalunya i cal esperar tímides nevades al Pirineu occidental, amb una cota de neu que se situarà poc per sobre dels 1.000 metres.
Les pluges més extenses i destacables d'aquest divendres podrien afectar el País Valencià. A l'oest de Mallorca i a les Pitiüses també hi podrien arribar a caure algunes gotes. Tot fa pensar que el cap de setmana tornarà a predominar el sol, però dissabte encara podria ser un dia tapat i amb algunes gotes al sud del País Valencià.
El canvi de temps obrirà la porta a un cap de setmana molt més hivernal que els últims dies. Divendres moltes màximes quedaran frenades com va passar dissabte passat. Dissabte i diumenge el sol farà que els migdies siguin agradables, però al vespre i a primera hora la sensació serà d'hivern i augmentaran les glaçades en comarques interiors i prelitorals.
És incert si aquest fred podria allargar-se durant la primera part de la setmana que ve o no. Ahir els models de previsió semblaven bastant alineats en la idea que la temperatura repuntaria clarament a partir de dilluns, però avui aquesta possibilitat no és tan clara. Més enllà del front de divendres, les previsions continuen sense oferir cap esperança en forma d'una situació de precipitacions més o menys destacable. Els mapes de tendències per setmanes del Centre Europeu de Predicció fan pensar que la primera setmana de març continuarem encallats en aquest temps molt plujós i mogut en països com el Regne Unit i Noruega, però amb escasses precipitacions al sud d'Europa.
Rècord de vent a Islàndia
Les últimes hores han estat marcades per una altra profunda borrasca a l'Atlàntic nord, una pertorbació que en aquest cas ha afectat sobretot Islàndia. El vent ha sigut tan violent que podria haver-se superat el rècord de la ratxa de vent més forta del país. A Vatnsskarð Eystra, a l'est de l'illa, s'ha produït un cop de vent de 272 km/h, una ratxa que si es pot validar serà la més forta mai mesurada al país, segons han explicat a Twitter tècnics del servei meteorològic d'Islàndia.
A l'aeroport de Keflavík, molt a prop de Reykjavík, el vent ha arribat a bufar amb ratxes de 137 km/h. El temporal ha provocat talls de llum en diferents nuclis del país i tots els vols d'aquest matí i d'aquesta tarda han sigut anul·lats o posposats. Les ratxes més fortes de vent s'han produït durant la matinada, enmig d'un avís de perill màxim a causa del vent. La majoria de carreteres segueixen impracticables i desenes de persones han hagut de ser rescatades dels seus vehicles durant les últimes hores. La seqüència de temporals que afecta l'oest d'Europa no s'acabarà aquí. Els pròxims dies hi haurà noves situacions de vent molt fort, fixeu-vos com en els mapes de vent previst a Europa de cara als pròxims dies són diverses les ocasions en què torna a aparèixer el color vermell de les ratxes de més de 90 km/h.