Barcelona: el mapa de totes les obres de l'estiu

La ciutat preveu 53 actuacions que no han de suposar grans complicacions per a la mobilitat i centrarà esforços en la implantació de carrils bici

Estiu tranquil a Barcelona quant a possibles problemes de mobilitat derivats de les tradicionals obres estivals. L'Ajuntament ha previst fins a 53 actuacions però, a diferència del que va passar l'any passat, quan les obres comportaven un impacte important als principals accessos a la ciutat -es van fer 61 actuacions-, aquest 2016 l'afectació serà molt moderada. Així ho ha remarcat aquest dimecres la tinent d'alcalde de l'àrea d'Urbanisme, Janet Sanz, que, tot i així, ha demanat "paciència" i complicitat als ciutadans.

Algunes de les principals actuacions que es durant a terme durant aquests mesos de calor tenen a veure amb l'estratègia de mobilitat del govern d'Ada Colau. I, especialment, amb el desplegament previst de nous carrils bici: el compromís és triplicar-los d'ara i fins el 2018. I aquest estiu, per exemple, es faran els treballs per implantar un carril de doble sentit a la Travessera de Gràcia entre Bailèn i Cartagena. En total, la xarxa de carrils bici guanyarà, durant els mesos de juliol i agost, entre 6 i 6,5 quilòmetres i entre les actuacions que es desplegaran hi ha, també, el carril de carrer Numància entre Diagonal i la plaça dels Països Catalans i el camí per a vianants i bicicletes que enllaçarà la Diagonal amb Esplugues. També amb l'objectiu de guanyar espai per al vianant s'avança en la transformació de la Travessera de Dalt i en la del carrer Pere IV, que és un dels punts estratègics del desplegament del pla de superilles del govern municipal.

Els mesos d'estiu s'aprofitaran, també, per introduir ascensors a parades de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) com Putxet –comportarà afectacions en un carril del carrer Balmes–, Sarrià o Catalunya. En el cas de l'estació de Sarrià, caldrà suprimir una de les quatre vies existents i aprofitat aquest espai per fer-hi una gran andana central, on s'ubicarà l'ascensor i durant tres dies caldrà tallar la circulació de trens.I s'instal·larà, d'altra banda, un pantògraf per a la recàrrega d'autobusos elèctrics a la Zona Franca.

Continua, òbviament, la gran transformació urbanística que la ciutat té en marxa a la plaça de les Glòries. Però tampoc aquí es preveu una gran afectació per a la mobilitat. Pel que fa als treballs que es fan a l'estiu a les Rondes, la previsió és que la que tingui més impacte sigui la pavimentació i la millora del drenatge a la Ronda Litoral (B-10) a l'alçada de la plaça de les Drassanes. Els plans d'estiu també inclouen millores a la infraestructura semafòrica de nou cruïlles de la ciutat, com la de la Gran Via amb el carrer Lepant o la de Diputació amb Tarragona.

En total les obres de la campanya d'estiu, que inclou 19 actuacions de pavimentació (s'actua sobre 33.347 metres quadrats) i també treballs per millorar la xarxa de serveis, impliquen un pressupost de 13,5 milions d'euros.