INFRAESTRUCTURES

La C-16, més barata o gratis a les hores punta

Avui entren en vigor les noves tarifes de l’autopista més cara, però només per al ViaT

El peatge més car de Catalunya, el de la C-16 entre Terrassa i Manresa, deixarà de ser-ho a les hores punta, però només per als usuaris del ViaT. Avui entren en vigor els descomptes especials aprovats el 14 de juliol amb un decret del Govern en contra de l’opinió de l’empresa concessionària -Autema ( Abertis i Ferrovial)-, que hi ha presentat un recurs. Per als moviments interns del Bages -només entre el peatge lateral de Sant Vicenç de Castellet i les dues sortides de Manresa, només els dies laborables entre les 7h i les 10.30h i les 17h i les 21h, i només amb ViaT.- l’autopista serà gratuïta. Per a la resta -només per als usuaris del peatge troncal de Sant Vicenç de Castellet entre Manresa i Terrassa, només els dies laborables entre les 7h i les 10.30h i les 17h i les 21h, i només amb ViaT- valdrà el 50% de la tarifa normal.

La C-16 té el peatge més elevat (4,22 € els dies laborables i 7,67 € els caps de setmana i festius) i per aquest motiu té un ús molt baix (12.000 vehicles diaris de mitjana). De retruc, suposa que les carreteres comarcals que hi circulen paral·leles, la C-55 i la C-58, estan sempre congestionades i pateixen molts accidents. La pressió ciutadana ha obligat el Govern a moure peça per resoldre aquest problema, encara que no en la línia del que demanen els veïns i alcaldes del Bages, que és el desdoblament de la C-55 o la gratuïtat de la C-16. El conseller Santi Vila no ha considerat mai cap d’aquestes dues opcions. Autema té la concessió de la C-16 fins al 2039 i, si no hi circula un mínim pactat de cotxes, el Govern els ha de compensar econòmicament. El pla de Santi Vila ha sigut, d’una banda, millorar la seguretat de la C-55 amb una inversió de 20 milions, que ja s’està executant des de fa mesos, per posar mitjanes en molts trams del recorregut i desdoblar la ronda de Manresa i, de l’altra, aplicar uns descomptes importants a la C-16 a les hores punta dels dies feiners per afavorir el trànsit per la via més segura i descongestionar la C-55.

A part dels descomptes al Bages, també hi haurà una reducció del 18% al peatge entre Sant Cugat i Terrassa a qualsevol hora dels dies laborables, a més d’un pagament diferenciat en funció de la sortida.

Al marge d’aquests descomptes específics per a la C-16, les tarifes normals de la resta dels peatges de les autopistes catalanes es rebaixen o bé es congelen. Les autopistes de l’Estat, l’AP-7 i l’AP-2, es rebaixen un 0,64% -l’any passat ja se’n van congelar els preus-. És la primera vegada que es rebaixen aquests dos peatges des del 2002, quan es va vincular el cost a l’IPC. Pel que fa a les autopistes de la Generalitat - C-32, C-33, C-16, túnels de Vallvidrera i túnel del Cadí-, les tarifes bàsiques es congelen per segon any consecutiu.

A qualsevol hora del dia, es mantenen els descomptes del 30% als vehicles ecològics, del 40% pels vehicles amb 3 o més ocupants, i del 100% per als cotxes totalment elèctrics.