"De 27 alumnes, només 3 tenen ordinador a casa"

El Govern calcula que hi ha 55.000 famílies sense connexió per seguir les classes a distància

"Vaig trucar a 27 famílies, i només 3 tenen ordinador. Un parell o tres dels nens tenen una tauleta, i un gran volum tenen el mòbil familiar, que ha de fer servir el pare o la mare per treballar. També hi ha nens que tenen un mòbil però no tenen wifi a casa". El panorama que es va trobar l'Alba, una mestra d'una escola de màxima complexitat de l'Hospitalet de Llobregat, no és aïllat. Ni de molt: comptant centre per centre i aula per aula, el departament d'Educació ha detectat 55.000 famílies a Catalunya que no tenen connectivitat a internet o no tenen prou dispositius o dades per fer classes temàtiques. Ara els esforços es concentren en resoldre aquesta bretxa digital i començar el tercer trimestre amb almenys un dispositiu i connexió a totes les llars.

Pel que fa als aparells electrònics, la conselleria d'Educació compta amb uns 100.000 dispositius per poder repartir, segons va explicar ahir a la SER el conseller d'Educació, Josep Bargalló. És més complicat garantir la connexió a totes les famílies, i per això estan preparant 23.000 paquets de dades que es distribuiran a les cases, i també se n'afegiran des dels ajuntaments. En el cas de Barcelona, per exemple, el consistori s'ha compromès a aportar-ne 3.000.

Quan els deures de l'escola són l'últim dels problemes del confinament

Per garantir la connexió de tots els alumnes hi ha municipis que han demanat als veïns que obrin les xarxes de wifi a les famílies. "Però aquesta no ha de ser la solució", diu Núria Sabaté, directora de l'Escola Marià Fortuny, de Reus, que s'ha trobat amb tota mena de situacions familiars. "Hi ha famílies que responen els correus electrònics i entren als canals de difusió. Després hi ha les que voldrien i no poden, perquè no tenen connexió, i després les que necessiten que els fem un acompanyament per telèfon i també a través del correu electrònic", explica. Sabaté reivindica  l'esforç que fan les escoles i els serveis socials per detectar cadascun dels casos, ja no només per assegurar-se que no perden el fil del curs escolar, sinó per garantir-los dinar calent: "No hem pogut localitzar 36 famílies de l'escola. Per tant, hi ha nens que no han rebut la beca menjador perquè no els hem pogut localitzar".

Tant l'Alba com la Núria ressalten que tenir accés a internet no garantirà que aquests infants tinguin accés a l'educació durant les setmanes que l'escola estigui tancada. "Donar ordinadors dona igualtat de condicions tecnològiques, però no vol dir que també en tinguin a l'hora d'aprendre. Hi ha famílies que s'expressen amb un altre idioma i no poden estar ajudant els fills ni resolent-los els dubtes", diu l'Alba, que afirma que, alhora, el sistema de videoconferència per fer classes online "és injust" perquè només se'l poden permetre les famílies amb bona connexió. 

Deures setmanals, per projectes i "sense pressió". les directrius als mestres durant el confinament

"La prioritat i l'objectiu no és el temari ni la nota, sinó l'acompanyament del tutor. No em preocupa com avaluar. A mi em preocupa la situació personal dels alumnes", assegura la Núria, que amb una barreja de resignació i pragmatisme dona per fet que l'escola no podrà arribar a tots els alumnes. Per això, diu, serà "molt important" fer el retrobament, encara que sigui quinze dies abans d'acabar el curs.

En això està d'acord el conseller d'Educació. Bargalló creu que "s'hauria de poder" tornar a les aules abans de Sant Joan i, per tant, poder acabar el curs de manera presencial. Ara bé, va dir que no es farà a tots els centres de la mateixa manera, sinó que es mirarà "cas per cas", perquè no és el mateix un centre de formació professional, amb diferents espais que permetin garantir una separació entre els alumnes, que una escola bressol, on hi ha més concentració d'infants.

Els substituts denuncien que Educació els ha rescindit els contractes: "Ens deixen a l'estacada"

El conseller insisteix en remarcar que el curs no es va donar per acabat en cap cas al març, però que s'haurà de ser flexible en l'avaluació del tercer trimestre: "Els alumnes no suspendran pel que es faci a partir de Setmana Santa". I ha recomanat esforçar-se per aconseguir que si hi ha alumnes que durant els dos primers trimestres es va considerar que no havien fet prou, ho puguin recuperar durant aquest període. "Tot el que es fa ara ha de sumar, però en cap cas ha de restar", ha resumit. Bargalló ha descartat allargar el curs escolar més enllà de l'establert, amb l'excepció dels alumnes que han de fer la selectivitat al juliol. Fer classes al juliol, ha dit, implicaria que el curs següent no començaria al setembre. 

Polèmica amb la concertada

Sobre les queixes d'algunes famílies sobre despeses que l'escola concertada els continua cobrant, el conseller ha defensat que el departament paga totes les nòmines dels professionals dels períodes d'escolarització obligatòria i també les despeses de manteniment. Ha apuntat, però, que hi ha despeses, com el menjador, que queden fora del que és obligatori i que a la pública s'ha demanat que les despeses de serveis que no s'ofereixen es retornin a les famílies i que la concertada hauria de fer el mateix. Des de la concertada havien criticat l'infrafinançament i li havien retret que no és cert que l'administració pagui la totalitat del sou dels professors. En una carta al conseller li demanaven deixar d'emetre missatges "equívocs i tergiversadors" i recordaven que "no és veritat" que el departament cobreixi íntegrament les despeses de funcionament dels centres.