Elena Barberà Gregori: “Quan els estudiants no veuen el sentit de la tasca, copien”

La doctora Elena Barberà Gregori és experta en psicologia de l’educació i directora del programa Doctorat en Educació i TIC de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC).

Per què plagien els universitaris?

Hi influeixen diversos factors. D’una banda, s’estableix que les notes són el criteri més important de cara al futur acadèmic i laboral de l’estudiant. És una pressió molt forta. També hi ha la sensació que cal mantenir cert estatus entre els companys. D’altra banda, des que el contingut és a la xarxa és molt més fàcil copiar-lo. I com que tot està socialitzat i tothom crea coneixement, molts estudiants tenen la sensació que tot és de tots: molts no són conscients que estan plagiant. I molts dels que copien amb plena consciència pensen que no els enxamparan.

El plagi és una qüestió cultural?

És possible que la consciència de la còpia variï de país en país. Als països del nord d’Europa, per exemple, tenen molt integrada la idea del bé comú. Esclar que de plagis se’n troben a tot arreu. El 2011 el ministre de Defensa alemany, Karl-Theodor zu Guttenberg, va renunciar al càrrec després que sortís a la llum que havia copiat la seva tesi doctoral.

Quina part de responsabilitat hi tenen els professors?

No tot és responsabilitat dels estudiants. Sovint els demanem coses que poden copiar fàcilment. ¿Els estem fent reflexionar sobre alguna cosa factual, o els demanem alguna cosa que ja està elaborada en alguna banda? Quan els estudiants no veuen el sentit de la tasca, copien.

Què podríem fer per evitar-ho?

L’avaluació té dos vessants, un de normatiu i un de social. Amb un et certifico que seràs un bon advocat, i l’altre t’ajuda a aprendre. Els rànquings i les notes de tall contribueixen a fer que l’avaluació sigui totalment normativa, de nota. Podríem canviar alguna cosa si la manera d’avaluar donés cabuda a competències més transversals.

Més continguts de