MEDI
Societat 10/10/2018

La UE aprova la reducció del 35% en les emissions de vehicles el 2030

Els ministres de Medi Ambient de la UE acorden la reducció de gasos en una intensa negociació

Esther Herrera/efe
3 min
CONTAMINACIÓ ATMOSFÈRICA
 La Diagonal de Barcelona acostuma a concentrar un trànsit elevat.

LuxemburgEls països de la Unió Europea (UE) han fixat en un 35% la retallada de les emissions de CO2 que volen exigir als nous cotxes i camionetes a partir del 2030, nivell que eleva la proposta inicial del 30% de la Comissió Europea (CE) però limita l'ambició del 40% que reclama l'Eurocambra.

L'acord, que es va aconseguir després d'una intensa negociació dels ministres de Medi Ambient dels Vint reunits en consell a Luxemburg, fixa l'any 2021 com a data de referència per a la reducció del CO2 dels vehicles lleugers. També preveu una clàusula de revisió el 2024 sobre els nivells exigits per al 2030 i també dels nivells que es demanaran el 2035 i el 2045, en funció del desenvolupament tecnològic aconseguit. Aquest 35% el 2030 –al qual també s'afegeix una via intermèdia de retallada del 15% de les emissions contaminants per al 2025– suposa el terme mitjà defensat per Espanya i situa l'esforç reclamat a la indústria entre les posicions més conservadores, liderades per Alemanya, i les més ambicioses, capitanejades per França.

Gran part de la negociació entre les capitals passava per aconseguir un consens entre l'eix París-Berlín, pesos pesants de la indústria automobilística europea i tradicionalment aliats però dividits davant d'una legislació que sembla clau per complir els objectius de l'Acord Climàtic de París del 2015. Malgrat signar el compromís final, Irlanda, Luxemburg, Suècia, Eslovènia i Dinamarca van dir que farien una declaració conjunta per criticar la falta d'ambició de la posició comuna dels països.

A continuació, el Consell, la Comissió i el Parlament Europeu hauran de negociar a tres bandes a partir d'aquest mateix dimecres el percentatge final de reducció d'emissions que es demanarà als fabricants automobilístics, amb la perspectiva de tancar un acord que es converteixi en norma obligatòria el 2019.

El llarg debat ministerial en un consell que en total va durar gairebé 14 hores es va produir un dia després que es donessin a conèixer els resultats del nou informe del Grup Intergovernamental d'Experts en Canvi Climàtic (IPCC, per les sigles en anglès). Aquest estudi, molt present en les intervencions dels ministres de la UE, destaca la importància de limitar la pujada de temperatures a 1,5 graus centígrads a finals de segle, tasca molt urgent i que requereix "canvis sense precedents" a nivell social i global per evitar una extinció més elevada d'espècies o reduir la pujada del nivell del mar.

Amb la pressió de l’informe del Grup Intergovernamental d’Experts en Canvi Climàtic de l'ONU, que ha fet una crida a salvar el planeta en dotze anys dels efectes més perversos de l'escalfament global, els ministres de Medi Ambient de la Unió Europea intenten llimar les divisions sobre els compromisos de reducció de gasos contaminants en els vehicles nous de cara al 2030 per lluitar contra el canvi climàtic. La reunió d'aquest dimarts a Luxemburg havia començat amb una divisió profunda sobre com cal actuar davant d'un sector que és l'únic que encara registra creixements en els gasos contaminants que emet cada any, segons dades del Parlament Europeu.

D'una banda, hi ha el bloc liderat per Alemanya i la República Txeca, i on també hi ha Eslovàquia, Romania, Bulgària i Hongria, que defensen que a partir del 2030 es redueixin les emissions un 30% en els nous vehicles fabricats. La disminució seria respecte als nivells de contaminació del 2021 i no als actuals, tal com també defensa la Comissió Europea.

De l'altra, hi ha els països que volen anar més enllà en la lluita contra el canvi climàtic, com França o els països nòrdics, que aposten per una reducció del 40%. El Parlament Europeu va votar a favor d'aquest objectiu més ambiciós la setmana passada. Enmig dels dos blocs, Espanya es va presentar a la reunió defensant una reducció del 35% dels gasos contaminants dels vehicles, una proposta a mig camí per arrencar un consens entre els dos blocs, i que va acabar sent aprovada.

Mà dura contra el canvi climàtic

Una de les raons principals que argumenten els països que estan en contra de reduir un 40% les emissions en un horitzó 2030 són les possibles pèrdues de llocs de treball a la indústria automobilística. Segons un estudi recent de la Comissió Europea, l'acceleració d'una transició ecològica al sector de l'automòbil podria provocar la destrucció de 12.000 llocs de treball. Amb tot, l'executiu comunitari, arran de l'informe de l’IPCC, va considerar necessari que Europa elevi l'ambició en la lluita contra el canvi climàtic.

A més dels objectius d'emissions, els països també havien de debatre com fomentar la fabricació de cotxes elèctrics o híbrids. La proposta de la Comissió Europea és que el volum de vendes d'aquests vehicles verds sigui del 30% a partir del 2030, mentre que el Parlament Europeu va demanar un 35%.

La decisió presa pels països, però, no serà el pas definitiu, ja que encara tindran fins a finals d'any perquè les tres institucions europees comencin a negociar per arribar a un acord final.

stats