Furgonetes i autocars contaminants podran circular per Barcelona durant el primer any de restriccions

La zona de baixes emissions comença l'1 de gener del 2020, les multes arribaran a partir de l'abril

La prohibició de la circulació als vehicles més contaminants a Barcelona i parcialment a quatre municipis de l'entorn –l'Hospitalet de Llobregat, Cornellà de Llobregat, Sant Adrià de Besòs i Esplugues de Llobregat– a partir de l'1 de gener del 2020 no afectarà, d'entrada, ni camions, ni autobusos ni furgonetes. Aquests vehicles de mercaderies i de transport de persones de gran capacitat tindran un any de moratòria per adaptar les seves flotes, segons la proposta d'ordenança que s'ha presentat aquest dilluns i que ara s'haurà de discutir amb els grups, que podran presentar al·legacions.

La tinent d'alcaldia de Barcelona d'Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz, ha reconegut que amb els 12 mesos de moratòria es vol donar un cert marge a les empreses però, especialment, a tots els treballadors autònoms que fan de repartidors sovint en condicions de "precarietat" perquè s'adaptin a la nova realitat. Pel que fa als vehicles d'emergències, els de mobilitat reduïda i els serveis funeraris, quedaran fora de la prohibició.

El veto als cotxes més contaminants serà permanent de dilluns a divendres entre les set del matí i les vuit del vespre. Els caps de setmana i festius queden exclosos d'aquesta mesura pionera que busca reduir els nivells de contaminació atmosfèrica –especialment els d'òxid de nitrogen NOx– a Barcelona i la seva àrea més immediata.

Barcelona tindrà 50.000 vehicles menys a partir del 2020 per frenar la contaminació

Ara bé, tots els conductors que tinguin un vehicle contaminant que no pugui entrar a Barcelona tindran deu autoritzacions anuals per saltar-se la prohibició pel motiu que sigui. Això vol dir que podran sol·licitar entrar a Barcelona fins a deu cops cada any amb un permís que s'haurà de tramitar amb l'Àrea Metropolitana de Barcelona i que serà vàlid durant 24 hores.

Fins a 1.800 euros de multa

Les multes si s'incompleix la normativa no entraran en vigor fins al mes d'abril del 2020, de manera que les administracions es donen un marge de 4 mesos en els quals la zona de baixes emissions ja estarà en marxa i els conductors que no la respectin seran avisats però encara no sancionats, segons ha explicat el regidor Eloi Badia. Quan entrin en vigor, les penalitzacions per als qui se saltin la prohibició oscil·laran entre els 200 euros per als cotxes i motos (que pujaran a 500 si l'incompliment coincideix amb un dia d'episodi de contaminació) i els 1.800 euros en el cas de camions i furgonetes que no respectin la limitació en dies d'episodi.

L'Ajuntament de Barcelona calcula que, d'entrada, la mesura retirarà uns 50.000 vehicles diaris de la circulació i, en quatre anys, preveu que fins a 125.000 vehicles quedin exclosos de circular, una xifra que equival al 23% del parc circulant de la ciutat. Els vehicles afectats són cotxes, motocicletes i ciclomotors o vehicles lleuger de dues i tres rodes que no tenen l'etiqueta ambiental que ha repartit la Direcció General de Trànsit (DGT): els de benzina d'abans del 2000 i els dièsel anteriors al 2006.

Pel que fa a l'impacte en les emissions de la mesura, l'Ajuntament de Barcelona calcula que les emissions de NOx es reduiran un 15% i les de CO2, un 6%. 

Esprint per tenir a punt la zona de baixes emissions

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha reivindicat que la zona de baixes emissions és una mesura "estructural" que forçarà un "canvi d'hàbits" que és irrenunciable per millorar la salut i qualitat de vida de tots els ciutadans.

Més pressió sobre el transport públic

El transport públic és el que rebrà l'efecte directe de les noves restriccions al trànsit contaminant. L'AMB calcula que hi haurà un increment del 20% dels viatgers (uns 140.000 viatgers més) i tant la Generalitat com els Ajuntaments asseguren que fa temps que treballen per garantir un reforç suficient que pugui absorbir aquest augment de viatgers. "Hi haurà un reforç dels autobusos en hora punta", ha explicat el vicepresident de l'AMB i responsable de Mobilitat, Antoni Poveda.

Poveda ha defensat que els últims anys s'ha fet una renovació "important" de les flotes d'autobusos i que s'han retirat els més antics i contaminants, i ha recordat que s'han posat en marxa nous serveis de mobilitat –"més de 100 busos de gestió indirecta i línies exprés"–. N'hi haurà prou? Tant Poveda com el conseller Calvet s'han mostrat optimistes amb la feina que s'ha fet de manera anticipada per incrementar l'oferta.

"S'han comprat nous trens de Ferrocarrils que arribaran a partir de l'any que ve i creixerà la freqüència, i també TMB ha comprat nous combois per reforçar el metro". "Ens queda Rodalies, on tenim una gran exigència", ha reconegut Calvet. La feina per garantir la mobilitat, però, no acaba aquí. La Generalitat reconeix que cal reforçar també la xarxa d'aparcaments d'enllaç als municipis de l'entorn de Barcelona per afavorir les connexions dels conductors amb el transport públic i reduir les entrades i sortides de la ciutat.

El peatge urbà, pendent

La zona de baixes emissions, que ja existeix a moltes ciutats europees, és només "un primer pas" en les accions per reduir la contaminació atmosfèrica. La tinent d'alcalde Janet Sanz, però, no ha detallat si el full de ruta futur a Barcelona i l'àrea metropolitana passarà per implantar un peatge d'accés als vehicles per tal d'atacar encara més les emissions. "No el descartem, estem estudiant el seu impacte en altres ciutats on funciona", ha dit Sanz sobre la mesura que demanen entitats ecologistes des de fa temps.

De fet, la Plataforma per la Qualitat de l'Aire ha criticat aquest dilluns la zona de baixes emissions assegurant que no serà efectiva per reduir les emissions. "És una mesura de renovació de flotes de vehicles com ja s'ha demostrat en ciutats on s'ha aplicat", ha dit la portaveu de l'entitat, Maria Garcia. Per solucionar el problema de la contaminació, ha demanat que es posi damunt la taula el peatge urbà o taxa per ús del vehicle: "S'ha de gravar l'ús perquè si no, ens trobarem amb vehicles renovats però que també emeten gasos i no es resoldrà el problema de la congestió a la ciutat", ha augurat.

 Aquest mateix dilluns, des de Fridays for Future Barcelona -el col·lectiu ecologista que va replicar a Catalunya el moviment de la jove sueca Greta Thunberg- també ha estat crític amb la "inacció" dels governs en la lluita contra el canvi climàtic i han demanat mesures més "contundents" per frenar les emissions. En el cas de Barcelona, el grup ha reclamat la implantació del peatge anticontaminació per a tots els vehicles de Barcelona. L'objectiu? Reduir el trànsit rodat a la meitat.

"La mesura de baixes emissions només afecta un 20% dels cotxes de la ciutat mentre cada any moren 350 persones a causa de la contaminació", s'han queixat els portaveus. El proper 27 de setembre al matí, el mateix dia de la Vaga Mundial pel Clima que el col·lectiu està impulsant, representants de F4F es reuniran amb l'alcaldessa Ada Colau i li transmetran aquesta i d'altres mesures, com l'aturada del creixement d'infraestructures com el port o l'aeroport o la retirada d'inversió pública a les empreses contaminants.

Es tracta, diuen, de revertir els beneficis econòmics en la inversió de la xarxa de transport públic no només de dins de la ciutat, sinó també interurbà. "És trist que hi hagi persones que es vegin obligades a agafar el cotxe per les mancances d'una infraestructura pública existent", han lamentat.

Més continguts de