MOBILITAT
Societat 24/11/2017

La Generalitat retirarà la concessió a la Hispano Igualadina

Serà el primer cop que es revoca un concurs de mobilitat per incompliment del servei

Laia Vicens
2 min
Reunió del secretari d'Infraestructures i Mobilitat, Ricard Font, a Igualada amb alcaldes afectats per la línia de bus de la Hispano Igualadina

BarcelonaL’empresa Hispano Igualadina-Monbus té contracte fins a l’any 2028 per operar la línia d’autobús entre Igualada i Barcelona, però això podria canviar. La Generalitat va anunciar ahir que iniciarà els tràmits per retirar la concessió per incompliment de servei. Es tracta d’una decisió sense precedents, perquè és el primer cop que es revoca una adjudicació així per aquest motiu i no per criteris econòmics, com la fallida d’una empresa.

La decisió del Govern la va comunicar el secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Ricard Font, als alcaldes de les poblacions afectades. L’argument principal és que l’auditoria externa que va encarregar el departament ha detectat entre sis i vuit casos de deficiències greus, que se sumen als 16 expedients ja oberts. En concret, per interposar un expedient de caducitat d’una concessió és necessari demostrar set casos greus en un any, una xifra que, segons Font, “es complirà”.

L’informe ha comprovat in situ les queixes reiterades dels usuaris: s’ha detectat que el 8% de les parades han desaparegut, que el 12% de les inspeccions dels vehicles són desfavorables i que la companyia fa canvis d’horaris “unilaterals” sense informar els usuaris. “Estem en una situació límit pel que fa a la paciència de l’administració amb la concessionària”, va explicar Font. En canvi, la querella que l’Ajuntament d’Igualada volia interposar contra l’empresa per l’incendi d’un autobús a l’altura del Bruc no tirarà endavant, perquè la investigació pericial va concloure que va ser fortuït.

En tot cas, els usuaris fa temps que lamenten el mal servei de la línia, que malgrat que només representa el 4,8% dels viatgers que es mouen en transport públic a la província de Barcelona -prop d’un milió-, s’endú el 35,86% de les queixes.

L’empresa treu ferro a la decisió

Davant la decisió del Govern, l’empresa va optar per un discurs optimista. Fonts de la companyia van assegurar a l’ARA que confien “plenament que l’expedient de concessió acabarà sent favorable” als seus interessos. Al territori, l’alcalde d’Igualada va celebrar l’anunci perquè permetrà revertir un problema “endèmic” a la ciutat. Les JERC d’Igualada, que han alçat la veu contra el servei de l’empresa i el “passotisme” de l’Ajuntament, van aplaudir que s’hagi decidit “expulsar” la Hispano de la concessió.

En realitat, l’última decisió no es prendrà fins d’aquí uns mesos: el primer trimestre del 2018 s’obrirà l’expedient de caducitat de la concessió i després s’obrirà un termini de tres o quatre mesos perquè l’empresa presenti al·legacions. Al final, serà la comissió jurídica assessora de la Generalitat la que validarà l’expedient. Els moviments polítics no haurien d’influir en els terminis, en la decisió dels juristes, ni en les concessions que la mateixa empresa té per a altres línies, com la de Manresa o la de Vilafranca.

stats