Sense acord pel deute en infraestructures

Territori vol un ingrés directe dels diners pendents i Foment prefereix pagar obres ja fetes

La primera Comissió Bilateral d’Infraestructures entre l’Estat i la Generalitat des del 2007 va acabar ahir al vespre, a Barcelona, sense cap acord concret, però, segons els representants dels dos governs, amb “bona sintonia”. Malgrat això, el restabliment del diàleg i la trobada, de més de tres hores, no van ser suficients per decidir com es materialitzaran els diners que l’Estat deu en infraestructures: ni tan sols els 200 milions ja aprovats per a l’any que ve del total de 759 milions endarrerits des del 2008.

Un cop finalitzada la trobada, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, va explicar que l’opció que va plantejar la Generalitat és que aquests diners arribin a través d’un ingrés directe de l’Estat al Govern, tal com ja es va fer el 2007. En canvi, el secretari d’estat d’Infraestructures, Transport i Habitatge, Pedro Saura, va aclarir que la posició del ministeri de Foment és fer aquestes aportacions a través de les obres que ja estan en marxa o que s’han tancat recentment. “El que esperen els ciutadans és que les dues administracions es posin d’acord i es facin aquestes obres”, va remarcar Saura.

“Són dues aproximacions substancialment diferents”, va reconèixer Calvet al seu torn. Tot i això, el conseller va explicar que els dos governs es van instar a seguir treballant i a posar en marxa un grup de treball per seguir acostant les posicions. “Creiem que les dues opcions, o fins i tot una fórmula mixta, tindrien cabuda en els documents de base”, va assegurar el conseller de Territori.

A la sortida de la reunió, Saura va remarcar quines serien les obres prioritàries per a l’Estat, per la seva importància. Es tracta de les actuacions per millorar Rodalies, sobretot en l’accés a l’aeroport del Prat, i el desdoblament de la R3. També els accessos al port de Barcelona, els soterraments a Montcada, Sant Feliu de Llobregat i l’Hospitalet, i la connexió de l’A-2 i l’AP-7 amb la B-30, entre d’altres. Saura va matisar que, sigui com sigui, els diners només arribaran si l’Estat té prou suports per tirar endavant els pressupostos, ja que no es podrien incloure en una pròrroga dels actuals.

El traspàs de Rodalies, a la cua
Així doncs, la trobada, que era la primera en els últims 11 anys, va servir per “tornar a la normalitat institucional”, però es va encallar en com materialitzar aquests milions. “Ha sigut una reunió llarga i intensa i no hem tingut temps de revisar gaire cosa més”, va admetre Calvet. Entre les carpetes que no es van poder reobrir hi ha, per exemple, el perfeccionament del traspàs de Rodalies, un punt que els dos governs van assenyalar com a fonamental.

La Comissió Bilateral d’Infraestructures és una cimera prevista a l’Estatut -en la famosa disposició addicional tercera- per assegurar que els diners que l’Estat destina a infraestructures són proporcionals al que Catalunya aporta al PIB. Això, però, només es va complir el 2007. Des d’aleshores, l’Estat no ha complert amb les xifres d’inversió que pertocarien a Catalunya: el 2008 van quedar pendents 759 milions, dels quals s’ha aprovat el pagament de 200 milions per a l’any que ve. De la resta -del 2009 al 2013- ni tan sols s’han pressupostat. La Generalitat calcula que l’import pendent de tot el període supera els 3.800 milions d’euros.