SOCIETAT

El Govern detecta 340 escoles i instituts de "màxima complexitat" socioeconòmica

Té en compte la formació i la situació econòmica dels pares


La conselleria d'Ensenyament de la Generalitat ha detectat 340 escoles i instituts de "màxima complexitat" per trobar-se en entorns socials i econòmics desafavorits, segons consta en una resolució de maig del director general de Professorat i Personal de Centres Públics, Alberto del Pozo.

En una entrevista d'Europa Press, Del Pozo ha explicat que, per primera vegada, s'han classificat els centres educatius catalans amb "criteris objectius i mesurables" sobre la situació social i econòmica dels pares per garantir la qualitat i l'equitat en el sistema educatiu, el que fins ara no es tenia en compte perquè es considerava només la complexitat del barri.

El departament que lidera Irene Rigau ha fet un "estudi a fons" que ha tingut en compte el nivell d'instrucció dels progenitors; la qualificació professional de la seva feina; si són preceptors de la renda mínima d'inserció (RMI); el percentatge de pares en atur, i la proporció d'alumnes amb necessitats educatives específiques -estudiants nouvinguts-, entre d'altres.

"Un dels objectius -que apareixen en la resolució- és que aquests centres han de rebre més recursos econòmics", ha assegurat Del Pozo, ja que la complexitat del centre és un criteri a l'hora d'assignar-los, si bé ha dit que s'atorgaran en el futur, sense precisar si el pròxim curs tindran o no més dotació econòmica.

L'objectiu d'aquest grup s'emmarca en el decret de plantilles aprovat pel Govern, que permet als directors escollir el 50% de les places noves i perfilar fins al 100% si es tracta de centres en contextos socioeconòmics difícils, de manera que ha calgut determinar quins són.

Del Pozo ha precisat que aquesta classificació és provisional, ja que el departament està revisant tots els centres i acabarà concretant també els de complexitat "mínima, intermèdia i alta", i ha afegit que aquesta determinació no eliminarà els centres d'atenció educativa preferent (Caep) que s'inclouran en el bloc de la màxima complexitat.

Coincideixen amb els auditats

"Has de mirar el que passa quan el context és més difícil que quan no ho és perquè sinó el que es troba en una pitjor situació mai millorarà", ha expressat el director de Professorat.

Ha concretat que moltes de les 96 escoles auditades per la conselleria per tenir alumnes amb baixos resultats en les competències bàsiques -llengües i matemàtiques- es troben entre les 340 escoles: "Podríem arribar a la conclusió, no demostrada, que podrien estar relacionats amb la complexitat socioeconòmica molt alta".

Critiquen l'"estigmatització"

El portaveu de CC.OO. d'Ensenyament, Marc Sangüesa, ha precisat a Europa Press que no està en total desacord amb la mesura, però ha advertit que s'ha de vigilar a l'hora de fer llistes perquè "en funció de la classificació la gent pot decidir o no anar" a un determinat col·legi, un argument que ha subscrit Ustec-Ste·s.

"Abans hi havia uns quants Centres d'Atenció Educativa Preferent (Caep) on es concentrava la dificultat, però ara ha canviat la filosofia i hi ha centre d'alta, mitjana i complexitat estándard", ha explicat Sangüesa.

Més continguts de