Societat 07/03/2016

Gran de Gràcia es prepara per expulsar trànsit

L’Ajuntament n’estudia la pacificació i hi impulsarà un tall de circulació cada mes

M.o.
3 min
L’Ajuntament de Barcelona estudia la manera de reduir el volum de trànsit al carrer Gran de Gràcia.

BarcelonaUn dels reptes més agosarats de l’equip de govern és pacificar el carrer Gran de Gràcia. En aquest cas, el que es preveu no és un tall dràstic de la circulació, sinó que es planteja fer canvis a Príncep d’Astúries i la Via Augusta per millorar l’enllaç a peu dels districtes de Sant Gervasi i Gràcia i fer, així, un primer pas cap a la pacificació del carrer Gran de Gràcia. L’associació de comerciants del carrer assegura que el districte ja els ha notificat que, després de convertir en via per a vianants el carrer Girona, es preveu aplicar un esquema similar al carrer Gran, on la circulació es limitaria al transport públic, serveis i emergències. Fonts municipals apunten, en canvi, que en aquest mandat no està previst retirar carrils d’aquesta artèria sinó que el que es farà és, a través de girs o limitacions de sentit, que altres carrers absorbeixin bona part de la càrrega de trànsit que recau al carrer Gran.

El que també té en ment el consistori és posar a prova els talls de circulació en aquesta artèria un cop al mes, com ha avançat el setmanari l’ Independent de Gràcia. Una actuació que encara no té calendari i que recordaria la que es fa els dissabtes a la Travessera de Gràcia amb l’objectiu de promocionar-hi el comerç. Coincidint amb el Dia Sense Cotxes, el mes d’octubre passat, de fet, el carrer Gran ja va posar a prova el tall de trànsit, que també s’hi ha dut a terme en dates assenyalades com ara la Fira del Comerç al Carrer. El model es podria generalitzar ara i aplicar-se un cop cada mes.

També a Gràcia, una altra de les vies que figuren en els plans del govern municipal per reduir-hi el pes del trànsit és la Travessera, on, de fet, hi ha dibuixat un dels nous carrils bici que es projecten durant aquest mandat, quan la previsió municipal és multiplicar per tres la xarxa existent.

Segons recull el Pla d’Actuació Municipal que ara es discuteix, Barcelona en Comú aposta per “guanyar espai per a les persones i fomentar la qualitat de l’espai públic i la mobilitat sostenible” a la Travessera de Gràcia, però també en espais com la plaça Catalunya, la plaça Espanya, l’avinguda Roma i el carrer Balmes, entre d’altres.

El repte de treure les reixes de Dones del 36

També en matèria d’espai públic i amb el focus posat a guanyar metres quadrats per al gaudi ciutadà, els plans del govern municipal per a aquest mandat reafirmen compromisos expressats ja en el seu programa electoral com retirar les polèmiques reixes que, de nit, tanquen la gracienca plaça de les Dones del 36 i en limiten l’accés als veïns -de promocions de pisos d’alt estànding-. La inauguració de l’espai, el 2009, ja va evidenciar el rebuig veïnal a aquest tancament en un espai que, fent honor al seu nom, hauria de ser un homenatge a la llibertat. L’equip de govern ja ha verbalitzat als veïns que la seva intenció és tirar endavant l’obertura total de la plaça. I, de fet, entre els seus plans d’actuació també hi ha l’enderroc total o parcial del mur que envolta el Parc del Centre del Poblenou, que s’estudiarà aquest mandat, i l’objectiu d’obrir per a l’ús ciutadà espais com el Pati dels Tarongers del carrer Elisabets i la plaça de les Caramelles.

stats