MOBILITAT
Societat 21/04/2019

12 hores per anar d’Alacant a Barcelona amb tren

Una avaria de nou hores afecta 2.000 usuaris

Pau Esparch
3 min
12 hores per anar d’Alacant a Barcelona amb tren

Barcelona“El tren va sortir d’Alacant a les quatre de la tarda i havia d’arribar a Barcelona a les nou del vespre. Al final va arribar a Barcelona quan passava un quart d’hora de les quatre de la matinada”. Ho explica Sergio Pozo, un dels 2.000 passatgers que es van passar des de la tarda de dissabte fins ahir a la matinada pendents que es restablís la circulació ferroviària entre Vandellòs i Cambrils. A les 16.45 h de dissabte, segons Renfe, una incidència “produïda per condicions meteorològiques adverses” va afectar el subministrament elèctric d’aquesta línia de trens, que en aquest tram només té una única via per als dos sentits de circulació. Això va provocar que fins a nou hores després, a la 01.40 h d’ahir, quan Adif va donar la incidència per resolta, cap tren de Rodalies, Regionals, Euromed, Talgo i mercaderies pogués circular.

A les 17.00 h de dissabte, el Sergio va saber “que hi havia una avaria a la catenària a Tarragona i que trigarien dues hores a arreglar-la”. Al cap d’una hora, el tren amb el qual viatjava es va quedar aturat a l’estació de Castelló: “Passava el revisor i no sabia quan es resoldria la incidència. Hi vam estar parats fins gairebé les onze de la nit”. Durant les hores d’espera a Castelló, alguns passatgers es van organitzar entre ells per llogar un transport privat i arribar abans a Barcelona. També els van proposar d’anar a València, agafar un AVE cap a Madrid i allà agafar-ne un altre fins a Barcelona. El motiu era que Renfe només va oferir un servei alternatiu, amb quatre autocars, entre Cambrils i l’Ametlla per als usuaris de la R16. A la resta dels passatgers no els va donar cap més opció que esperar-se.

Segons la companyia, dissabte no va ser possible “trobar prou autobusos per garantir la mobilitat de tots els clients afectats” a causa de les dates de Setmana Santa i per la celebració d’un torneig de futbol internacional a Salou. Això va fer que molts viatgers s’espavilessin pel seu compte, i el Sergio va optar per comprar un bitllet d’avió d’Alacant a Barcelona, ja que abans de la mitjanit el tren amb el qual viatjava va deixar d’estar aturat a Castelló perquè, al final, tornava a Alacant. Tot i això, a la una de la matinada, quan el tren s’havia acabat d’aturar a València, els van anunciar que finalment faria el trajecte original i arribaria a Barcelona. “Estava molt mal organitzat. Ja no ens queixàvem d’arribar tard, sinó de no tenir cap informació”, lamenta el Sergio, que ara vol reclamar el cost del bitllet d’avió.

Un coll d’ampolla

“Si estigués fet el desdoblament de la línia entre Vandellòs i Tarragona, hi hauria una segona via com a alternativa”, recorda la portaveu de la plataforma Trens Dignes de l’Ebre, Montse Castellà. “És un tram de 40quilòmetres que fa 20 anys que és d’una única via. Això suposa un coll d’ampolla”, diu Castellà, que afegeix que no es pot al·legar “cap qüestió tècnica” per no haver desdoblat la línia: “Hi ha una intencionalitat política de no voler-ho enllestir”. Els usuaris critiquen que no es faci un manteniment adequat en aquesta única via, cosa que provoca que “a la mínima” hi hagi incidències. Des de la plataforma Trens Dignes també insisteixen que els retards són constants a la línia.

stats