EDUCACIÓ
Societat 15/02/2013

Josep Pla i Viquipèdia per posar a prova el nivell a l'ESO

La segona avaluació a secundària examina més de 64.000 alumnes

Sònia Sánchez
2 min
Els alumnes de 4t d'ESO de l'Institut Montserrat de Barcelona van participar ahir al matí en la segona avaluació externa a secundària.

Barcelona"Esforceu-vos al màxim i preneu-vos-ho seriosament, perquè aquestes proves serviran per veure quin nivell teniu". El director de l'Institut Montserrat de Barcelona, Àlex Gabarró, va passar ahir al matí per cadascuna de les quatre aules de 4t d'ESO del centre per explicar als alumnes la importància de l'examen que estaven a punt de fer i animar-los a fer-ho "el millor possible". Als pupitres hi tenien la prova de català de l'avaluació de la Generalitat, però totes les preguntes que assaltaven els joves eren sobre el temps de pati que els quedaria aquell dia. "Fareu el pati més tard, quan acabeu les dues proves, de català i matemàtiques, però el fareu, no us poseu nerviosos", responia, afable, el director.

Igual que l'any passat, quan es va fer per primer cop aquesta avaluació externa a l'ESO, tots els alumnes van trobar "molt fàcil" la prova de català. Es posava a prova la seva comprensió lectora a través d'un extracte del Quadern gris de Josep Pla titulat "Un aniversari", que havien de llegir per respondre després a una quinzena de preguntes; i després fer el mateix amb un text de la Viquipèdia sobre Garbo, l'espia que va enganyar Hitler . Finalment, una redacció de 10 a 15 línies amb el títol "Els aniversaris: motiu d'alegria o de tristesa?".

"M'ha agradat aquesta pregunta perquè demana l'opinió sobre els aniversaris i m'ha semblat interessant", deia Rosa Fernández en sortir de fer la prova. Tot i no haver-la preparat gens perquè ni tan sols sabia que es feia, va admetre, també deia que li havia resultat "bastant fàcil". La de matemàtiques era una altra cosa. "Si no estàs molt acostumat al càlcul mental i als problemes pot ser més difícil, has de llegir els enunciats per entendre-ho tot", reflexionava un company de la mateixa classe, Alejandro Guerra.

I és que gairebé tots admetien que la prova de mates havia estat un pèl més complicada, sobretot per als que confessaven que no els va gens bé l'assignatura, com la Rosa. Però en general "totes les proves són bastant fàcils", deia l'Alejandro.

Problemes en matemàtiques

Un diagnòstic probablement no gaire diferent del que van fer ahir els 64.368 alumnes de 4t d'ESO de tot Catalunya que es van sotmetre a la prova (a excepció d'un 5,76% que en va quedar exempt per problemàtiques diverses d'aprenentatge), i que es correspon amb els primers resultats de les proves, l'any passat, que detectaven un dèficit específic en matemàtiques. El 24% dels alumnes de 4t d'ESO que es van examinar l'any passat van suspendre i un 23% més van treure un aprovat justet. Unes males xifres que només es van repetir en el cas de la llengua anglesa, amb prop d'un 24% de suspesos, ja que el català i el castellà se'n van sortir relativament bé, amb només un 15% i un 14% de suspesos, respectivament.

"Aquestes proves són una eina útil per veure com està el centre en comparació amb la resta, però només tenen sentit si tenen continuïtat, per detectar tendències i comprovar l'efectivitat de les estratègies de millora impulsades a partir dels resultats", resumia ahir el director del centre. Per això, alertava que si la futura llei educativa estatal acaba amb aquesta experiència per substituir-la per les revàlides "haurà perdut tot el sentit". "Amb tants canvis ens és molt difícil treballar a llarg termini", afegia.

stats