El pla del tramvia per la Diagonal, a punt a la tardor

El govern de Colau espera arribar a un acord polític però l’oposició li retreu que vulgui “imposar” el projecte

L’Ajuntament de Barcelona preveu tenir a punt a la tardor el projecte executiu de la connexió del tramvia per l’avinguda Diagonal. Ho ha anunciat aquest dimarts la tinent d’alcaldia d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz, durant unes jornades internacionals anomenades  Tramvia-ciutat que se celebren a la Universitat Politècnica de Catalunya i que demà clourà l’alcaldessa de la ciutat, Ada Colau. Sanz ha explicat en una atenció als mitjans que l’estudi de mobilitat està previst per a finals de març o principis d’abril, i que els estudis informatius estaran a punt al juny o al juliol d’aquest any.

Tot i que encara no compten amb el consens de l’oposició, la regidora ha al·legat que el pla del govern d’Ada Colau per a la connexió del tramvia té un suport “molt alt” per part de la Generalitat, i ha defensat que “no és el projecte del govern municipal, és un projecte de sentit comú”, i que per això treballaran amb l’oposició perquè sigui un pla “el més ampli i consensuat possible”. El govern municipal ja va anunciar l’estiu passat que començarien els informes per avançar amb la part administrativa mentre es treballava en el consens polític. L’objectiu, segons van explicar aleshores, era que si en algun moment s’arribava a un acord el pla no s’endarrerís.

Els retrets de l'oposició

Aquest és un argument, però, que des de l’oposició no es veu amb bons ulls, i l’interpreten com un intent “d’imposar” el projecte. El portaveu del grup municipal d’ERC a l’Ajuntament, Jordi Coronas, ha lamentat que el govern de Colau “vol imposar el projecte de tramvia sí o sí” i ha denunciat que ara mateix al consistori “no hi ha consens”. El portaveu del Grup Demòcrata, Joaquim Forn, per la seva banda, s'ha mostrat “absolutament sorprès” pel fet que el govern continuï “avançant i gastant-se els diners de tots” malgrat no comptar amb prou suport. Ha insistit que aquest projecte crearà congestió i més contaminació, a més de perjudicar la xarxa de bus. També ha recordat que la mateixa alcaldessa, Ada Colau, es va comprometre durant un ple a “no posar cap raïl sobre la Diagonal sense consens polític”.

També la líder de C’s, Carina Mejías, ha argumentat que el pla del govern no té prou suports, i té en contra, per exemple, els comerciants de la Diagonal. La presidenta del grup de Ciutadans ha demanat més diàleg i ha plantejat que el projecte s’inclogui en un pla global de millora del transport públic a Barcelona que tingui com a objectiu reduir la contaminació i l’ús del vehicle privat.

Les opcions del tramvia

Ara per ara, el govern de Colau estudia diverses opcions per connectar el Trambaix i el Trambesòs, com ara alternatives de traçat o el soterrament, tot i que considera que l’opció amb més “retorn social” és la del tramvia en superfície. El soterrament seria l’opció més cara i, pel que fa a les alternatives de recorregut, algunes de les opcions que ha plantejat l’Ajuntament fins ara és recórrer el traçat que va per Urgell i la Gran Via, o el que va per Urgell i Provença. En qualsevol cas, totes les opcions se sotmetran a comparació. Segons el director del pla, l’exconseller de CiU Pere Macias, el que està fent ara l’Ajuntament és “posar les bases” per fer possible un projecte “que tard o d’hora es farà”. “Com més aviat el fem, millor”, ha conclòs Macias, que també ha participat a les jornades Tramvia-Ciutat.

Quan el 2010 el govern municipal de Jordi Hereu va consultar la ciutadania respecte a la reforma de la Diagonal, en què s’incloïa la connexió del Tramvia, el 80% dels barcelonins van optar per l’opció C: no fer-hi res. Ja al 2016, durant el procés participatiu del govern de Colau per elaborar el pla d’actuació municipal (PAM), la unió del tramvia a través de l’avinguda Diagonal va comptar amb 706 vots.

Elogis de l’excap de trànsit de Nova York

Les jornades Tramvia-Ciutat han comptat avui amb la participació de Samuel Schwartz, actual president de l’SSC GPO Group i excomissionari de trànsit a Nova York als anys 70, on també va ser enginyer en cap de transports fins als 90. En una conversa amb l’ARA, ha qualificat de “molt correcte” el pla de Colau de connectar el tramvia per la Diagonal i ha pronosticat que la unió doblarà el trànsit de passatgers que ara fan servir aquest mitjà. Schwarts també ha lloat el projecte de les superilles i l’aposta per la bicicleta. “Veig moltes més bicis al carrer que quan vaig venir fa dos anys”, ha comentat.

Més continguts de