Societat 18/02/2015

L'augment de les desigualtats a les escoles impedeix que Catalunya millori en els resultats PISA

Un estudi de la Fundació Bofill també alerta que Catalunya lidera la classificació de diferències de puntuació en matemàtiques entre nois i noies

Elisabet Escriche
1 min
Fracàs escolar: l'assignatura pendent Secundària en el punt de mira

BarcelonaEls alumnes catalans no milloren els resultats PISA per l'augment de les desigualtats a les escoles. Aquesta és la principal conclusió de l'anàlisi sobre els resultats obtinguts pels alumnes catalans en l'informe PISA 2012 elaborada per la Fundació Bofill i que s'ha presentat aquest dimecres. Segons l'estudi, el nivell social i econòmic de l'alumnat català ha condicionat un 23% més els resultats educatius respecte a les proves PISA del 2003 i, alhora, ha provocat un estancament dels resultats. En aquest sentit l'informe destaca que els estudiants que van a una escola on hi ha una alta concentració d'alumnat desafavorit obtenen 30 punts menys en l'examen de matemàtiques que els altres alumnes.

L'estudi també destaca la diferència de puntuació entre els nois i noies catalans en la prova de matemàtiques. Ells treuen 22 punts més que elles i situen Catalunya en el segon lloc on la diferència de puntuacions entre sexes és més àmplia, només per darrere de Luxemburg i empatada amb Àustria. Les noies també obtenen menys puntuació que els nois en ciències però la diferència no és tan significativa (12 punts menys). En canvi són millors en lectura.

Per reduir les desigualtats socials, la Fundació Bofill proposa la creació d'un pla de millora de l'equitat educativa. Aquest pla, segons la fundació, també provocaria la millora a mitjà termini de l'eficàcia global del sistema. Per aconseguir igualar els resultats en matemàtiques la proposta de la fundació és potenciar els àmbits científics entre les noies.

stats