EDUCACIÓ

'Incerta glòria', de Joan Sales, a la prova de català de la selectivitat

En la prova de castellà els alumnes han hagut de tornar a respondre preguntes sobre la catàfora i l'anàfora

Els estudiants han acabat el matí amb la prova de llengua catalana i literatura. Han hagut de triar entre un fragment de l'obra ' Incerta glòria', de Joan Sales, i un article acadèmic sobre la presència de la dona dins de l'àmbit científic escrit per Ana Lluch Hernández i titulat "El camí cap a la igualtat real. La presència de la dona en l'àmbit acadèmic".

L' adaptació al cinema de la gran novel·la de la Guerra Civil de Joan Sales ha fet redescobrir l'obra de l'escriptor de la mà del director Agustí Villaronga.

A la Míriam, estudiant de l'escola Santa Maria dels Apòstols, del barri del Besòs de Barcelona, la prova li ha semblat "més fàcil que la de castellà". "Sobretot la part comuna i la de comprensió lectora", ha afegit. Al seu company, José Villalobos, fins i tot li ha sobrat temps. "El més complicat ha sigut una pregunta sobre 'La plaça del Diamant'", ha explicat.

Els estudiants també han hagut de respondre preguntes relatives a 'La plaça del Diamant',  de Mercè Rodoreda, i 'Bearn o la sala de les nines', de Llorenç Villalonga, lectures obligatòries d'aquest curs. Per a l' Ainhoa, que també ha acabat l'examen abans d'hora, aquestes proves són "una síntesi del que s'ha fet durant el curs".

Anteriorment han fet l'examen de llengua castellana i literatura. Els alumnes han hagut d'escollir entre un text literari -un fragment d' 'El oro de los sueños', de José María Merino, un llibre juvenil sobre un episodi de la conquesta d'Amèrica- i un article periodístic publicat al diari ' El Mundo' sobre el turisme a Barcelona.

Els estudiants han qualificat la prova de "fàcil", ja que tots els continguts els han treballat durant el curs. I això que ha tornat a aparèixer la catàfora, la figura literària que va amargar la selectivitat a molts estudiants fa 2 anys. A la Siham l'ha sorprès, però, que li preguntessin per figures literàries com la catàfora i l' anàfora. "El professor ens va explicar la polèmica de fa 2 anys però m'ha sorprès que preguntessin per això en un text que no era un poema", diu la Siham, que creu, però, que l'examen li ha anat bé.

La catàfora és el contrari de l'anàfora. Consisteix en l' anticipació d'una idea que s'expressarà més endavant, mentre que l' anàfora consisteix a repetir una seqüència de paraules al començament de proposicions.

Els alumnes també han hagut de respondre preguntes sobre la novel·la de Juan Marsé 'Últimas tardes con Teresa' i sobre el poeta Miguel Hernández.

L' Ariadna ha triat l'opció B, en què es demanava comentar un article periodístic de Gonzalo Torné aparegut a ' El Mundo' sobre el turisme a Barcelona i noves tecnologies titulat "Buscando a Wally".

Amb nervis i incertesa afronten aquest dimarts els estudiants les proves d'accés a la universitat, la temuda selectivitat que determinarà la carrera que podran estudiar. Més de 32.000 alumnes inicien aquest matí les proves d’accés a la universitat (PAU), que duraran fins dijous.

L' Ainhoa s'examinava al campus de la Ciutadella de la UPF i ha acabat l'examen mitja hora abans de l'hora prevista. L'ha trobat "fàcil" i s'ha presentat a les proves "per tancar una etapa" ja que té clar que l'any que ve no anirà a la universitat. "Aprofitaré per viatjar per Austràlia", ha explicat.

El primer examen del dia és el de llengua i literatura castellana. Posteriorment, a les 11.00 h, els alumnes continuen amb el de llengua i literatura catalana i a la tarda s'examinaran de les assignatures d'especialitat.

Les PAU es divideixen en dues fases: la fase general, que és obligatòria i consta d’un total de cinc exàmens, i la fase específica, que és voluntària per a tots els perfils d’estudiants i serveix per apujar nota. En la fase general, els alumnes s'examinen de quatre matèries comunes (Llengua catalana i literatura, Llengua castellana i literatura, Llengua estrangera, Història o Història de la filosofia) i una matèria a escollir que estarà vinculat a les matèries comunes d’opció. Així, els estudiants podran escollir entre Matemàtiques, Llatí, Història de l’art / Història i fonaments de les arts, i Matemàtiques aplicades a les Ciències Socials.

Els canvis de la selectivitat

Un canvi important en l’organització de les PAU 2017 és que els alumnes amb necessitats educatives especials estaran concentrats en tribunals específics amb un horari especialment adaptat a ells, de manera que disposaran de dues hores per realitzar cada examen.

Un altre canvi és el relatiu a la correcció de l ’ortografia i la gramàtica catalana després de la publicació de la nova normativa de l’ Institut d’Estudis Catalans (IEC), a finals del 2016. Atès que no es pot exigir als estudiants el coneixement d’aquestes novetats, la pauta de correcció admetrà com a bones tant les solucions derivades de la normativa anterior com de l’actual.

Cap a una selectivitat competencial

Els experts reivindiquen, però, que la selectivitat deixi de ser un examen memorístic i sigui competencial, és a dir, que sigui una prova en què l’alumne demostri que ha adquirit habilitats que li permeten resoldre els reptes que se li plantegen. El Govern estudia que les PAU siguin per competències però descarta canvis l’any que ve.

Més continguts de