Els Mossos i la Policia Nacional escorcollen les seus d'iDental a Barcelona, Girona i Tarragona

En total, arreu de l'Estat, s'inspeccionen 19 clíniques per trobar proves del presumpte frau que investiga l'Audiència Nacional

Els Mossos d'Esquadra i la Policia Nacional han escorcollat aquest divendres les seus d'iDental a Barcelona, Girona i Tarragona per ordre de l'Audiència Nacional. En total, arreu de l'Estat, la Policia Nacional ha inspeccionat 19 clíniques i oficines vinculades a iDental -incloent els centres a Catalunya- per trobar historials mèdics i proves del presumpte frau que s'investiga pel tancament d'aquest negoci. Les clíniques iDental van tancar les portes a principis d'estiu per a sorpresa dels clients, que tenien els tractaments a mig fer.

Els agents també s'han personat a la seu a Madrid de Weston Hill Capital, la societat d'inversió que va adquirir el grup iDental i que també és propietària de la cadena Instituts Odontològics (IO). Segons les primeres investigacions, després del col·lapse d'iDental a l'octubre, aquesta societat va comprar el 100% del grup empresarial per 25 milions d'euros amb la finalitat de reflotar l'empresa, però mantenint el mateix model de negoci, segons l'Audiència Nacional.

Aquesta societat d'inversió es dedica a l'adquisició d'empreses en situació desfavorable i a maximitzar la inversió a curt termini i, segons els indicis dels quals disposa el jutge José de la Mata -que porta el cas-, es tractaria de fons coneguts com a "voltor". Els investigadors també sospiten que Weston Hill, com propietària d'IO, podria haver-se beneficiat per a aquest negoci del material obtingut en la compra d'iDental.

Segons les investigacions, el funcionament de les clíniques hauria consistit a oferir tractaments odontològics a persones d'ingressos mitjans o baixos amb el reclam de concedir-los importants descomptes emparats en suposades subvencions. El preu dels tractaments era finançat per entitats de crèdit en què iDental actuava com a intermediari i era beneficiari directe dels fons, i quedant el client com a deutor de l'entitat financera. Per captar clients, la societat utilitzava tècniques molt agressives de màrqueting, abaixant dràsticament els preus inicials.

Una vegada iDental cobrava el total del tractament finançat, i el client començava a pagar les quotes, les denúncies de perjudicats assenyalen que, o bé no s'iniciava el tractament amb disculpes i anul·lacions de cites, o s'iniciava seguint múltiples denúncies de mala praxi. L'objectiu de les dilacions era que vencés el període estipulat perquè el client pogués rebutjar el tractament i el seu finançament, i quan demanava l'anul·lació del finançament i el reintegrament dels diners, els responsables evitaven acudir a les cites.

Altres clients van patir lesions per tractaments inadequats amb materials de mala qualitat i també s'ha denunciat que el personal era no qualificat i sense experiència, i es van produir amenaces i coaccions per part del departament de qualitat d'iDental.

300 denúncies als Mossos

El Col·legi d'Odontòlegs i Estomatòlegs de Catalunya (COEC) ha presentat una querella contra la cadena per presumptes delictes contra la salut pública, estafa i publicitat enganyosa. El Col·legi ja havia recollit al juny 630 reclamacions, i els Mossos d'Esquadra, unes 300 denúncies. En paral·lel, un grup d'afectats per iDental a Barcelona es va concentrar a la seu del departament de Salut per reclamar que els donin suport en la lluita per recuperar els seus historials mèdics, perquè sense els documents de pacients no poden ni reclamar ni seguir els tractaments que la companyia no va acabar.

L'Agència Catalana de Consum (ACC) ha demanat a les entitats financeres que s'abstinguin de cobrar qualsevol quota pels serveis promesos per iDental i que resolguin els contractes de crèdit signats pels clients.

Més continguts de