El Parlament valencià reobre la comissió de l’accident del metro
El govern estudia citar testimonis vetats pel PP el 2006 com l’expresident Camps
ValènciaLes Corts Valencianes s’han donat una nova oportunitat per investigar a fons les causes del tràgic accident del metro de València del 3 de juliol del 2006 i, si és necessari, depurar les responsabilitats polítiques que es poguessin derivar de la gestió del sinistre. Nou anys després que el Parlament -llavors sotmès al corró de la majoria absoluta del PP- investigués de manera exprés un sinistre que va deixar un balanç de 43 víctimes mortals, els grups parlamentaris que el 2006 eren a l’oposició -PSPV i Compromís- o que no tenien representació a la Cambra -Ciutadans i Podem- volen aconseguir que el treball d’aquesta comissió pugui restituir la dignitat de les víctimes. Durant anys els familiars han demanat una nova investigació després de demostrar-se amb el temps que algunes de les declaracions dels testimonis de la primera comissió es van preparar perquè els diputats arribessin a la conclusió que no hi va haver cap mancança en els sistemes de seguretat i que l’excés de velocitat va ser l’única causa del descarrilament del metro.
La nova correlació de forces a les Corts Valencianes -amb majoria d’esquerres- ha permès doblegar la voluntat del PP, que era la de no reobrir la comissió tal com va demostrar en les 21 ocasions que va votar en contra d’aquesta nova investigació, mentre que el fet que cap partit tingui majoria absoluta farà que, a diferència del 2006, cap formació pugui imposar els seus testimonis o vetar els dels altres partits. En aquest sentit, és molt probable que algun polític o responsable de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana que fa 9 anys es va lliurar de comparèixer al Parlament ara no tingui la mateixa sort.
Segons es va acordar en la sessió constitutiva de la comissió celebrada ahir, els partits tenen ara fins al dia 8 d’octubre per presentar els seus plans de treball, que inclouen les propostes de compareixences. Mentre que Ciutadans i el PP ja han anunciat algunes de les compareixences que sol·licitaran, tant el PSPV com Compromís guarden amb zel els noms dels testimonis que proposaran, entre els quals segur que figurarà el d’alguna de les persones que la majoria popular va impedir que comparegués en la primera comissió. Segons ha pogut saber l’ARA, els dos partits que sustenten el govern de la Generalitat estan valorant molt seriosament la possibilitat de citar l’expresident Francisco Camps, que malgrat ser el màxim responsable del govern en el moment de l’accident no va comparèixer a les Corts. Un altre dels noms que sonen amb força és el de l’expresident del Parlament Juan Cotino, a qui els familiars de les víctimes acusen d’intentar comprar el seu silenci amb ofertes de feina.
El PP i C’s volen citar la jutge
A més dels polítics, noms importants que es van quedar fora de la primera investigació van ser el del cap de la policia científica o treballadors d’altres metros de ciutats com Madrid o Barcelona citats per explicar si el de València no comptava amb totes les mesures de seguretat oportunes.
El PP i Ciutadans també coincidiran en la sol·licitud d’almenys dos testimonis. Els diputats de dretes volen que comparegui a la comissió la jutge del cas -que va ser reobert el gener del 2014 per ordre de l’Audiència de València- i la fiscal que va conduir la primera investigació, però el PSPV ja ha dit que s’oposarà a aquesta petició perquè entén que la instructora del cas no pot donar explicacions i opinar en seu parlamentària d’una causa judicialitzada. Així doncs, que aquestes dues persones compareguin o no dependrà del vot de Compromís i Podem, que no s’han pronunciat encara.
Ciutadans també requerirà el testimoni del director de Canal 9 en el moment de l’accident, Pedro García -imputat en el cas Gürtel pel desviament de fons en la visita del Papa-, perquè expliqui si el govern del PP presidit per Francisco Camps li va donar ordres de silenciar als informatius la notícia del pitjor accident de metro ocorregut mai a Europa perquè no restés protagonisme mediàtic al viatge del pontífex Benet XVI a València.