Retards i esperes: un dia 'normal' a la R3 de Rodalies

La Cambra i el Síndic denuncien el desdoblament pendent amb un viatge entre Barcelona i Vic

El desdoblament de la R3 de Rodalies (l'Hospitalet-Puigcerdà) és com el conte de Pere i el llop. És una d'aquelles promeses polítiques que de tan repetida ja ningú es creu. Avui la Cambra de Barcelona, a petició de la delegació d'Osona, ha decidit tornar a posar aquesta reivindicació sobre la taula mediàtica, aprofitant que el ministeri ja ha redactat el projecte de desdoblament del tram Parets-la Garriga. "És intolerable que fins avui encara no s'hagués fet res després de 18 anys del primer estudi", ha dit el president de la Cambra de Barcelona, Joan Canadell, just posar el peu a l'andana de l'estació de Vic. "Farem un seguiment intensiu de tot el que es faci".

Per fer l'anunci d'aquesta fiscalització de les obres –quan aquestes comencin–, la Cambra ha convidat la premsa a pujar a un tren de la R3 a plaça Catalunya i arribar fins a Vic. També hi ha convidat el síndic de Greuges, Rafael Ribó, que està fent una recollida de signatures per demanar a l'Estat que faci el desdoblament promès d'una vegada, i traspassi tota la gestió de Rodalies –també els trens i les vies– a la Generalitat. "Si realment es vol combatre la contaminació, aquesta inversió hauria de ser prioritària", ha destacat el síndic, Rafael Ribó.

Rodalies 3: quan viatjar en tren és un càstig diari

Havíem d'agafar el tren de les 10.27 h a plaça Catalunya, però ja hem sortit amb 7 minuts de retard. Res anormal per als usuaris habituals d'aquesta torturada línia, que saben que han de sortir de casa amb el quart d'hora mínim de marge si no volen fer tard a la feina. A l'estació de Montcada-Ripollet estem 8 minuts aturats perquè hem d'esperar que ens creui un altre tren, que ja va amb retard també. A partir d'aquí és quan comença la via única. Els 15 minuts de retard amb què sortim de Montcada es mantindran al llarg de tot el trajecte. Un bon reflex del dia a dia de la R3 que buscava la Cambra.

Un desdoblament clau pendent

El desdoblament de la R3 entre Montcada i Vic forma part dels Plans Directors d'Infraestructures de la Generalitat des dels anys 80, però com que és una obra que ha de fer l'Estat, no va ser fins l'any 2001 que el ministeri de Foment va fer el primer estudi per augmentar la capacitat de la R3. Però van haver de passar set anys, fins al 2008, perquè es fes l'estudi del desdoblament total entre Montcada i Vic dins del Pla d'Infraestructures de Rodalies 2008-2015, quan els presidents José Luis Rodríguez Zapatero i José Montilla van rubricar l'acord de traspàs de Rodalies a la Generalitat.

Els dos primers trams per desdoblar la via tenen un estudi redactat i res més

La factura pujava 700 milions d'euros. Aquell estudi va acabar caducant. A finals del 2013, en el marc de les bones relacions entre el conseller de Territori del moment, Santi Vila, i la ministra de Foment, Ana Pastor, ella li va dir que acceptava la proposta de mínims per a la R3 de la Generalitat: tres desdoblaments parcials ( bypassos). Vila va anar als mitjans de comunicació osonencs a anunciar que el 2014 es començarien a redactar aquests projectes. No va ser fins el 2015 quan va començar la redacció dels dos primers trams, entre Parets i la Garriga, tot i que de moment no s'ha fet cap tràmit més, que se sàpiga.

Arran d'aquell anunci de Santi Vila, l'ARA –amb l'Antoni Bassas– va fer un reportatge que ja posava el focus en el funcionament d'aquesta línia. Va ser el 24 de novembre del 2013. Els usuaris i alcaldes i alcaldesses que vam entrevistar llavors agafaven les paraules de Vila amb cautela, la mateixa que avui, sis anys després, expressaven els batlles convocats per la Cambra –alguns continuaven sent els mateixos que llavors. Les mateixes queixes, reivindicacions i esperances (buides). "Ja no ens creiem les paraules", ha sintetitzat l'alcaldessa de Vic, Anna Erra.

A més d'alcaldes, també s'han sumat a la Cambra institucions de la zona que també volen un tren del segle XXI, com la Universitat de Vic. Com a representant de la UVic ha vingut Meritxell Borràs, exconsellera de Governació i des de fa un any responsable de Comunicació Corporativa i Polítiques de Talent de la universitat osonenca.