"Superar l'abisme entre el que es fa i el que és podria fer a les escoles"

Més de 400 representants d'escoles de Catalunya debaten sobre un nou model educatiu amb pràctiques avançades a les Jornades Escola Nova 21

Dibuixar un sistema educatiu avançat i més equitatiu per Catalunya posant en comú les " ànsies de canvi" i les innovacions que ja treballen centenars de mestres a les escoles catalanes. Aquest és l'objectiu de les Jornades Escola Nova 21, que es celebren avui al CosmoCaixa i on s'han inscrit més de 450 representants de centres educatius. De fet, la inscripció ha superat les places disponibles i està previst noves convocatòries en d'altres punts de Catalunya.

"L'educació es fonamenta en conèixer i compartir", ha assegurat en el seu discurs inaugural -on també ha participat la consellera d'Ensenyament, Meritxell Ruiz, entre d'altres- el director d'Escola Nova 21, Eduard Vallory, que assegura que el canvi de paradigma, "la innovació", passa el "desenvolupament de competències" dels alumnes, sigui a la vegada "l'objectiu" de l'educació i l'"eina" per adquirir els coneixements.

Vallory diu que el model "del mestre que explica i l'alumne que apunta" ha quedat obsolet. "No n'hi ha prou amb memoritzar", emfatitza el director del projecte, que assegura que els conceptes requereixen "anar de la comprensió dels fenòmens a l'enunciat" i que les "habilitats necessiten pràctiques".

L'objectiu de repensar el model educatiu, segons els responsables del projecte Escola Nova 21, no és introduir les noves tecnologies o adoptar un mètode d'ensenyament que "estigui de moda", sinó repensar "el que es fa i el que es podria fer" en base a l' experiència de cadascuna de les escoles catalanes i els seus mestres, sacsejant tota l'estructura, des de la transmissió de coneixements al "sistema d'avaluació i l'organització dels centres", segons Vallory. Tot plegat amb l'objectiu d"empoderar les escoles i els alumnes" i "possibilitar que tots els infants puguin gaudir de l'aprenentatge" des d'un sistema més "equitatiu".

" Parlem d'innovació com a estratègia d'equitat" ha assegurat el director de la Fundació Joan Bofill, Ismael Palacín, que ha explicat que no cal "inventar" cap model nou, sinó "saber portar a tothom recursos raonables, que estiguin a l'abast i que ajudin a resoldre problemes".

El rector de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), Joan Anton Planell, ha afegit que  l'objectiu passa per " generar coneixement des de la pròpia pràctica". Tot i que pertanyi a l'ensenyament post obligatori, Planell ha apuntat que tots els àmbits educatius han de donar suport a l'actualització del model educatiu perquè "els èxits de les universitats depenen dels de les escoles".

La consellera d'Ensenyament, Meritxell Ruiz, ha volgut expressar el suport de la conselleria al projecte. "Catalunya té una llarga tradició innovadora pedagògica", ha recordat Ruiz, i ha afegit que l'"administració ha d 'acompanyar i crear el marc" per desenvolupar el nou model avançat d'escoles. La consellera ha assegurat que el projecte ha de servir "per millorar l'atenció a l'alumnat amb més necessitats".

Entre els 400 representants de centres educatius inscrits en la jornada d'avui, segons l'organització, només un 36% són de Barcelona ciutat. Un 62% de les escoles presents als tallers són centres públics.

Més continguts de