Societat 26/01/2021

Aglomeracions a Rodalies durant la "vaga de zel" dels maquinistes

Renfe acusa els conductors de descartar trens que podrien circular i provocar alteracions en el servei

2 min
Usuaris dins d'un tren de Rodalies aquest matí

Els usuaris de Rodalies s'han trobat, aquest matí, amb aglomeracions en alguns del trens, tal com han denunciat a través de les xarxes. Renfe ja ha avisat a primera hora que a causa de la "vaga de zel" que assegura que està fent part del col·lectiu de maquinistes hi podria haver trens que circulessin més plens del que és aconsellable. La companyia denuncia que els conductors estan descartant fer servir trens que sí que reunirien les condicions òptimes per circular i que per intentar mantenir la freqüència del servei molts trens estan sortint amb menys capacitat de la que és habitual (enlloc de dos trens enganxats, només un).

A l’inici del servei, els maquinistes han donat com a no disponibles unes 30 unitats. Això ha obligat, segons la companyia, a suprimir un tren i fer que els altres circulessin amb menys capacitat. Renfe atribueix la situació a la protesta dels maquinistes per aconseguir millores salarials, mentre que des del sindicat Semaf de maquinistes neguen estar fent cap caga de zel i defensen que reivindiquen les condicions de seguretat en aquells trens que han sigut grafitejats.

El sindicat, de fet, va publicar un protocol d'actuació en cas de trobar-se amb trens pintats per garantir, per exemple, que la finestra d'emergència no queda tapada, i denuncia que la "retallada" de llocs de treball fa que ara hagi disminuït la neteja i manteniment dels trens.

Ahir dilluns Renfe ja va atribuir a la "vaga encoberta" els retards en el servei de Rodalies que es van produir tant al matí com a la tarda. La companyia defensa que fa anys que denuncia la presència de grafitis als trens i que suprimeix els que tenen pintades que afecten elements de seguretat com vidres de cabina i finestres d’emergència.

Demandes laborals

Segons Renfe, el 29 de desembre es va signar la pròrroga del segon conveni col·lectiu amb el suport de CCOO i la UGT i l’abstenció de la CGT. El sindicat de maquinistes, apunten des de la companyia, va abandonar la reunió i no va signar l'acord. Asseguren que les seves principals reivindicacions eren de caràcter econòmic: cobrar el 100% de la prima variable de producció del 2020 considerant com a treballats els trens que es van haver de suprimir per la pandèmia, ascens de categoria professional d’alguns maquinistes abans del que s'havia pactat al conveni i increment de cinc dies de vacances per als col·lectius de conducció.

stats