Societat 20/10/2015

L'asteroide, gran com l'Empire State, que s'apropa a la Terra i que la NASA no tenia localitzat

El dissabte 31 el 2015 TB145 passarà a mig milió de quilòmetres de la Terra. És un dels asteroides més grans, però no va ser descobert fins fa deu dies. Per què?

Isidre Estévez
El moment de màxima aproximació a la Terra del 2015 TB145 serà dissabte 31

BarcelonaEs diu 2015 TB145, va ser descobert fa només deu dies, té la mida de l'Empire State Building —una grandària notable—… i s'apropa a la Terra a tota velocitat: 126.000 quilòmetres per hora. Però en l'espai el concepte de proximitat és sempre relatiu. L'asteroide que es desplaça per l'espai en direcció a la Terra passarà a 1,3 vegades la distància que ens separa de la Lluna. El seu moment de màxima aproximació serà el dissabte 31 a les 16.14, hora a Catalunya.

La Terra no corre perill, però l'arribada del 2015 TB145 ha generat una enorme expectació entre els astrònoms. D'una banda, pel fet que el cos no hagi estat descobert fins ara. De l'altra, perquè feia nou anys que un asteroide d'aquestes dimensions no s'acostava a la Terra. Caldrà esperar 12 anys, a l'agost del 2027, per presenciar un esdeveniment semblant.

I és que, tot i que l'arribada d'asteroides és relativament habitual, el que no ho és tant és que s'apropin gaire els que tenen unes dimensions grans. El 2015 TB145 té un diàmetre que oscil·la entre els 210 i els 610 metres. Cal tenir present que el meteorit que fa dos anys va entrar en l'atmosfera de la Terra damunt del cel de Rússia (deixant un rastre perfectament visible) feia només 17 metres. En aquesta ocasió, però, només els que tenen un telescopi de qualitat podran veure el cos.

Els motius que expliquen per què no s'havia descobert fins ara

Els científics es mostren desconcertats pel fet de no haver descobert fins ara l'asteroide, i apunten que una possible explicació es podria trobar en la seva òrbita, molt excèntrica i inclinada. Però el cert és que no és habitual que els descobriments d'aquests rocs es facin amb tants pocs dies d'antelació a la seva arribada a la Terra. Sigui com vulgui, el 2015 TB145 se suma a una llista ja molt llarga: incloent-hi aquest, són 13.251 els asteroides i cometes que viatgen per l'espai i l'òrbita dels quals passa relativament a prop del nostre planeta; 877 fan un quilòmetre o més de diàmetre.

1.635 dels 13.251 cossos, una quantitat gens menyspreable, són considerats "potencialment perillosos". Ara bé, al darrere d'aquesta terminologia alarmista no sembla amagar-se cap perill tangent. Segons la mateixa NASA, la possibilitat que un d'aquests asteroides impacti contra la Terra no arriba al 0,01%. Esclar que un 0,01% pot ser suficient per provocar una catàstrofe, i que les previsions només cobreixen els propers 100 anys. El fet que, com ha passat ara, hi hagi asteroides de grans dimensions que no hagin estat descoberts també relativitza la sensació de seguretat o falta de seguretat.