Societat 27/08/2019

L'autobús a demanda de Torre Baró supera les expectatives

Aquest nou servei, que fa sis mesos que va començar, només funciona quan algun ciutadà el demana

Andrea Pumarola
2 min
El primer autobús a demanda, al barri de Tore Baró

BarcelonaL'autobús a demanda, un servei que es va implantar a finals de gener del 2019 a Torre Baró, al districte de Nou Barris, està superant les expectatives que s'havien planejat a dos anys vista. La regidora de Mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona, Rosa Alarcón, ha assegurat aquest dimarts que, després de sis mesos, estan "molt satisfets amb la prova pilot" i que "ha servit per acostar el transport públic a la ciutadania". D'altra banda, la regidora del districte de Nou Barris, Marga Marí-Klose, ha afirmat que "aquesta gestió, inclosa en el Pla de Barris, ha aconseguir reduir desigualtats i millorar l'accés" a les zones del barri.

Amb el bus a demanda, els usuaris poden reservar el viatge que volen fer a través d'una aplicació –El Meu Bus– o per telèfon de manera gratuïta, i el vehicle els recull a la parada i a l'hora que hagin demanat. El trajecte es pot sol·licitar en qualsevol moment, encara que es recomana fer-ho amb antelació a l'hora de recollida per garantir el bon funcionament del servei. Els usuaris tenen 28 parades fixes per escollir el lloc de pujada, l'hora i el punt de baixada, i l'horari és el següent: de 7 a 20.30 els dies feiners, de 8 a 20.30 els dissabtes i de 9 a 20.30 els diumenges i festius. És un model útil en barris amb poca població, ja que les línies ordinàries anirien sempre buides.

Aquest bus, que té la particularitat de fer viatges adaptats a les necessitats de mobilitat dels veïns, ha aconseguit facilitar la connexió entre la part alta i la part baixa del barri. Segons dades que ha aportat l'Ajuntament, ha transportat una mitjana de 150 passatgers durant els dies feiners, 94 els dissabtes i 55 els dies festius, cosa que fa un total de 530 usuaris que han fet com a mínim un viatge durant aquests sis mesos.

Encara que sigui la primera vegada que s'implanta un bus amb aquestes característiques a Barcelona, la resposta dels usuaris ha sigut positiva: actualment, de les 22.800 persones que han viatjat amb aquest bus, un 50,83% han contractat el servei amb l'aplicació i la resta –un 49,17%– han fet una trucada. L'aspecte que més agrada als clients és, com ha dit Marí-Klose, "que s'escurça el temps d'espera del transport públic".

Alarcón ha destacat que, si el balanç a finals del 2020 és positiu, el bus a demanda arribarà a altres barris: "Volem estendre aquest servei a altres barris de la ciutat que tinguin muntanya i menys habitants com ara Horta-Guinardó o Sarrià-Sant Gervasi". Pel que fa als aspectes que cal millorar, Alarcón ha dit que encara és massa d'hora: "Encara no ho sabem, perquè això ho comprovarem al balanç que es farà a finals de l'any que ve".

stats