Marxa lenta de les autoescoles a Barcelona per la falta d'examinadors

Reivindiquen que l'administració assumeixi més responsabilitats i que trobi solucions urgents

La Federació d'Autoescoles de Catalunya (FAC) vol solucions immediates a la falta d'examinadors destinats a Catalunya. És per això que els treballadors de les autoescoles s'han manifestat aquest dimarts amb una marxa lenta al voltant de la Delegació del govern espanyol a Barcelona que ha tallat els trams del carrer València i del carrer Mallorca que limiten amb l'edifici i que ha aplegat entre 500 i 800 vehicles. La manifestació ha transcorregut sense aldarulls tret de certa tensió amb un agent dels Mossos d'Esquadra que pretenia multar els vehicles. 

La FAC ja va mostrar el seu descontentament a la Direcció General de Trànsit el 28 de juny, però com que no han rebut l'atenció que mereixen l'entitat s'ha tornat a mobilitzar per reclamar que l'administració assumeixi més responsabilitats, que escolti les seves reclamacions i que trobi solucions definitives, urgents i ràpides.

No és la primera vegada que les autoescoles i l'administració pública entren en conflicte. De fet, el problema hi és des del 2014. Fins llavors les autoescoles funcionaven sense incidències, però en aquell moment va esclatar la primera: la falta d'examinadors que poguessin substituir l'elevat nombre de professionals que es jubilaven. 

Davant d'aquest primer incident, Raül Viladrich, director de la Federació d'Autoescoles de Catalunya, defensa que "cal un pla de xoc i que totes les persones que segueixin pendents de fer el pràctic, el facin perquè es pugui crear un nou sistema més efectiu, com el CAPA", un sistema que beneficia les autoescoles que tenen un percentatge de l'examen teòric més alt, perquè en aquest cas tenen més places per anar a examen pràctic. 

"Aquesta falta d'examinadors afecta principalment les autoescoles petites", afirma Carlos Duran, CEO i fundador de l'autoescola Hoy-Voy. Diu que la seva empresa no va participar en la reivindicació del dia 28 de juny perquè ho considerava una provocació per a les escoles més petites. "És un sector delicat, perquè anteriorment es pagava moltes vegades en negre als professors. Moltes autoescoles petites hauran de tancar perquè no tenen capacitat per afrontar la demanda de les persones que es presenten a examen".

Tot i així, Duran pensa que el sistema CAPA és el més lògic, però que el nombre de places per pujar a examen es comuniquen amb poca antelació. La seva cadena d'autoescoles té una metodologia formativa que compromet els alumnes, que els prepara segons el seu nivell i que els permet gestionar bé les cues d'espera i les dates d'examen. És per això que no han notat cap incidència ni amb les places ni amb la llista d'espera.

"Cal una reestructuració en la formació viària, perquè és un sector complicat que fa molts anys que acumula males pràctiques, sobretot pel que fa la gestió", destaca Josep Maria Marin, president de l'Assemblea de Treballadors Assalariats d'Autoescoles de Catalunya. "Les autoescoles haurien de tenir un servei de qualitat que combinés l'online i la part presencial", diu. Per una altra banda, defensa que s'haurien de fer menys convocatòries d'examen perquè els alumnes es preparin bé, perquè serien més productives i s'ho prendrien més seriosament si veiessin que, si suspenen, la prova següent no és la setmana vinent sinó al cap de dues o tres. 

Aquest plantejament ajudaria a millorar la percepció que es té de les autoescoles, perquè són concebudes com a empreses de serveis que solament ensenyen a aprovar l'examen i que fan de gestores econòmiques de les taxes que cobra la DGT.

Les lleis són clares però hi ha poca voluntat de complir-les. És per això que també demana un compromís de tots els implicats, fins i tot del Govern, per solucionar el problema.