Barcelona comença a pintar l'ampliació de voreres al carrer Pelai

La reforma tàctica elimina dos carrils de circulació i limita la velocitat a 30 km/h, però no inclou carril bici

3 min
Simulació de com quedarà el carrer Pelai de Barcelona després de la reforma tàctica

BarcelonaNo es faran servir el blau i el groc que tant de debat han generat en els carrers pacificats de l'Eixample, però sí que es tirarà de pintura, de colors més càlids com el verd, per ampliar les voreres al cèntric carrer Pelai de Barcelona. Els treballs per fer-ho possible, de fet, ja van començar ahir diumenge i tenen com a dibuix característic el panot típic de la ciutat, que ara es col·locarà sobre la calçada per deixar clar quin és l'espai que els vianants guanyen al trànsit, que estarà delimitat per pilones. La reforma suposa eliminar dos carrils en el tram que va de la plaça Universitat fins al carrer Balmes –se'n manté un per al bus i un per al trànsit– i fer que la vorera del costat mar passi dels cinc metres actuals als més de nou. A partir de Balmes i fins a la plaça Catalunya, el dibuix és una mica diferent: s'hi mantindrà un cordó de serveis pensat per a la càrrega i descàrrega i hi haurà dos carrils de circulació i un per a l'autobús.

Més enllà de la retirada de carrils de trànsit, un dels punts en què el govern municipal posa més èmfasi és en la reducció del límit de velocitat, que passarà dels 50 als 30 km/hora. "El límit actual, de xarxa bàsica, és un contrasentit en un lloc on volem que la gent pugui anar a comprar tranquil·lament", ha defensat la tinent d'alcalde d'Urbanisme, Janet Sanz, que ha comparegut acompanyada dels representants del eixos comercials.

En aquesta ocasió, ni l'ús de l'urbanisme tàctic ni la retirada de carrils de trànsit no han comportat les crítiques dels comerciants, que fins i tot han demanat anar més enllà i convertir el carrer Pelai en una mena de "bulevard", una via sense trànsit, i han apressat a fer que la reforma sigui estructural. Demanen que el carrer sigui "una mena de Portal de l'Àngel", en paraules de Noeli Uriarte, de l’Associació de Comerciants del carrer Pelai. I el govern municipal no tanca la porta a poder impulsar-hi una transformació més gran, però, això sí, de cara al mandat següent.

Sense carril bici

El que la reforma tàctica no preveu és cap carril específic per a bicicletes, sinó que es confia que, amb la reducció del límit de velocitat, els ciclistes podran compartir espai amb el trànsit. La manca d'un carril segregat ja va generar crítiques de les entitats de ciclistes quan el govern de Colau va presentar la reforma de la ronda Universitat, i ara Sanz admet que el carril compartit serà un dels elements que s'hauran de "testejar" per veure com funciona. El Bicicleta Club de Catalunya (Bacc) ja ha criticat l’absència, de nou, d’una infraestructura ciclista i ha lamenta que això "perpetua" el conflicte entre bicicletes i vianants i "desaprofita" una oportunitat de millora.

Si ara es decideix començar la reforma amb pintura i no amb obra estructural és, a banda de per un tema de disponibilitat pressupostària, per aquesta capacitat de treballar amb el sistema de prova i error, segons el govern municipal, i també per poder començar els canvis de manera immediata aprofitant les obres que Ferrocarrils de la Generalitat ja feia a la zona. La reforma estructural encara no té data, ni pressupost assignat i es deixa per al mandat següent. El que sí que ha fet el govern municipal és el concurs públic per dissenyar els nous carrers pacificats que substituiran l'urbanisme tàctic en els primers carrers de l'Eixample: la transformació definitiva de Consell de Cent, Rocafort, Girona i Borrell començarà l'estiu que ve.

Segona fase a Pelai

L'ampliació de voreres amb pintura al carrer Pelai representa ara una inversió d'uns 37.000 euros i estarà enllestida a l'abril. En total es prenen al trànsit uns 1.500 metres quadrats de calçada reconvertida en vorera. En una segona fase de treballs, després de l'estiu per intentar disminuir les afectacions al comerç, s'ampliaran les voreres per facilitar l'encreuament entre Balmes i Pelai amb un nou pas de vianants. Aquesta actuació tindrà un cost de 90.000 euros.

Simulació del nou encreuament entre Balmes i Pelai.

Segons la radiografia que han fet els comerciants, la crisi del covid ha comportat el tancament d'entre un 15% i un 20% dels comerços en aquesta via, que es caracteritza per una molt baixa rotació de locals, i confien que el canvi de tendència que s'ha viscut aquest cap de setmana, amb la possibilitat de reobrir les botigues no essencials, es mantingui durant els pròxims mesos.

stats