Barcelona jubila les llambordes del carrer Pi i Margall un any i mig després d'estrenar-les
El canvi del paviment per un tipus d'asfalt costarà un milió d'euros
BarcelonaAdeu a les llambordes a la calçada del carrer Pi i Margall de Barcelona. Un any i mig després de la seva estrena, l'Ajuntament ha decidit invertir un milió d'euros a modificar el paviment i canviar les pedres de granit per una base d'aglomerat asfàltic. El motiu? El deteriorament "molt ràpid i inusual" que han patit les llambordes des de pràcticament el primer dia, amb pedres trencades i sots ben visibles, així com el ràpid desgast de la pintura que fa que en molts punts el carril bici i els passos de vianants estiguin mig esborrats.
La primera tinent d'alcalde d'Urbanisme, Laia Bonet, i l'arquitecta en cap de l'Ajuntament, Maria Buhigas, han explicat que després d'analitzar el cas, els serveis tècnics del consistori han arribat a la conclusió que el desnivell del carrer –amb un fort pendent que uneix els districtes de Gràcia i Horta-Guinardó– unit al fet que hi passen vehicles pesants –autobusos i camions i furgonetes que abasteixen el mercat de l'Estrella o els supermercats que hi ha al carrer– són incompatibles amb les llambordes actuals.
Totes dues han subratllat que la modificació –que l'Ajuntament defineix com a "quirúrgica"– implicarà canviar el paviment actual per un aglomerat asfàltic, però que el carrer mantindrà la disposició actual, amb un únic carril de pujada i un de baixada per al trànsit i limitats a 30 km/h. Es conservaran també les voreres amples i les noves places estrenades a finals de 2023.
Pel que fa al tipus de paviment que s'hi posarà, Bonet i Buhigas han remarcat que no serà l'asfalt habitual dels carrers amb trànsit de Barcelona –a l'estil de com s'ha fet per exemple en un tram de la ronda de Sant Antoni– sinó que s'optarà per un aglomerat asfàltic que amb el pas del temps –inicialment serà més fosc– s'ha d'acabar assemblant al color claret del paviment actual. Per intentar explicar el nou paviment, que té els components àrids més visibles que l'asfalt habitual, Bonet i Buhigas han explicat que serà semblant al bull blanc.
Les obres –que tindran un cost d'un milió d'euros– començaran a mitjans de juliol i tindran una durada d'un mes i mig. Els talls de trànsit es faran per trams, i la idea és que la part baixa del carrer –la més pròxima a la plaça Joanic– estigui llesta ja quan a mitjans d'agost comenci la Festa Major de Gràcia. La pacificació de tot el carrer va costar 13,6 milions d'euros.
Crítiques dels comuns
La líder de Barcelona en Comú a l'Ajuntament i exresponsable d'Urbanisme a la ciutat, Janet Sanz, ha carregat contra la decisió del govern municipal de "tornar a asfaltar un carrer ja pacificat". "Només s'ha fet en ciutats de l'Estat governades per la dreta i per l'extrema dreta", ha assegurat Sanz, que ha defensat que si el paviment ha generat problemes, el que hauria de fer l'Ajuntament és exigir a les empreses que van fer l'obra que es facin càrrec de la seva restitució, igual que es va fer a la ronda de Sant Antoni.
Bonet ha respost a les crítiques dels comuns al·legant que "si avui Pi i Margall es troba en mal estat és perquè la senyora Sanz, quan era responsable d’urbanisme, va permetre que es pavimentés amb un material que era incompatible amb el pas de l'autobús". Una decisió que, ha remarcat, ara costarà un milió d'euros a l'Ajuntament i una "nova afectació d'obres que patiran els veïns".