Mobilitat

Barcelona mantindrà intacte el carril bici de la Via Augusta

Collboni renuncia a modificar-ne el traçat després d'encarregar un estudi per analitzar alternatives

3 min
Un home circulant en bicicleta per la Via Augusta, en una imatge d’arxiu.

BarcelonaEl polèmic carril bici de la Via Augusta de Barcelona continuarà tal com està. Aquest dimarts la tinent d'alcalde d'Urbanisme i Mobilitat, Laia Bonet, ha anunciat que finalment el govern municipal no en modificarà el traçat. Jaume Collboni descarta així plantejar una alternativa al carril malgrat que una de les seves primeres decisions com a alcalde va ser encarregar un informe per "reavaluar" el carril i estudiar-ne els costos i els beneficis. Un cop analitzat aquest estudi, Bonet ha corroborat en resposta a una pregunta d'Esquerra que la decisió del consistori és "mantenir el carril bici de la Via Augusta tal com es va posar en funcionament a l'estiu".

Segons ha detallat Bonet, l'estudi fet per l'Ajuntament per conèixer l'impacte del carril bici en el trànsit d'aquesta via aconsella mantenir-lo com està. La regidora ha explicat que el nivell d'ús d'aquest carril pels ciclistes és "notable" i similar al d'altres carrils bici de la ciutat, i ha afegit que és especialment utilitzat "entre menors d'edat, que el fan servir per anar als centres educatius". Bonet ha explicat a més que de l'estudi se'n desprèn que "no hi ha conflictes de convivència amb les parades de bus ni amb la recollida de residus".

L'estrena del carril a l'estiu va dividir els veïns de la zona i també va suscitar polèmica entre els conductors que accedeixen a la ciutat per aquesta via, que denunciaven el col·lapse que generava. Aquest dimarts Bonet ha explicat que les dades de què disposa l'Ajuntament apunten a una reducció del trànsit en aquesta via d'entre un 23% i un 27% (entre 4.000 i 10.000 vehicles menys al dia), si bé ha reconegut que s'ha incrementat la congestió en moments puntuals. És a dir, que hi ha menys vehicle, però s'estan més estona a la zona. Tanmateix, la tinent d'alcalde ha precisat que aquesta congestió es pot reduir amb altres mesures que no afecten el traçat del carril bici i que es faran aviat.

La reducció del trànsit a la Via Augusta, però, ha repercutit també en els carrers del voltant. Segons l'informe encarregat per l'Ajuntament, vies adjacents com ara el carrer Ganduxer, la ronda General Mitre, el carrer Vergós i els passejos de la Bonanova i de la Reina Elisenda han increment el seu trànsit una mitjana d'un 4%.

La regidora d'Esquerra Rosa Suriñach ha celebrat que el govern de Jaume Collboni finalment hagi renunciat a modificar el traçat del carril bici malgrat els dubtes expressats pels socialistes a l'inici del mandat. “No són moments d’escollir entre mobilitat sostenible o polítiques regressives”, ha defensat. La portaveu de Barcelona en Comú, Janet Sanz, també ha celebrat que el PSC s'hagi fet enrere i no alteri el carril bici. En declaracions a l'ARA, Sanz ha criticat que els socialistes flirtegessin amb la supressió del carril com si fossin "un govern de PP i Vox".

Des del grup municipal de Junts per Catalunya, en canvi, el portaveu, Jordi Martí Galbis, ha criticat que Collboni hagi "enredat" i "gastat diners en empreses externes" per acabar tornant "a la casella de sortida". "Collboni governa com Ada Colau, però sense l'exalcaldessa", ha lamentat.

L'anunci del govern municipal sobre el carril bici arriba en un moment de màxima sintonia entre el PSC i ERC, que ja han tancat un acord per als pressupostos de l'Ajuntament i que no descarten també un acord per governar plegats la ciutat. El manteniment del carril se suma a altres gestos recents dels socialistes amb els republicans.

Retocs per afavorir els busos

Més enllà del carril bici, Bonet ha explicat que l'informe encarregat sobre la Via Augusta ha deixat altres informacions rellevants per a l'Ajuntament. Per exemple, ha admès que els preocupa la velocitat comercial de les línies de bus que transiten per aquesta avinguda, i ha avançat que s'implementaran canvis en les fases semafòriques per donar més fluïdesa a la circulació dels autobusos.

stats