Infraestructures
Societat  /  Barcelona 20/06/2022

Barcelona es prepara per a dos mesos de tall a la L5 del metro

A partir de l'1 de juliol no hi haurà servei entre La Sagrera i Vilapicina i a l'agost tampoc es podrà arribar fins a Horta

ARA
2 min
Una dona a la L5 del metro en una imatge d'arxiu

Barcelona viu immersa en la renovació integral de les vies de la L5 del metro entre les estacions de La Sagrera i Horta. Uns treballs amb una afectació més que considerable per als usuaris perquè afecten la línia que concentra més d'una quarta part del total de passatgers del metro. Per minimitzar-la, es fan aprofitant els períodes de menys demanda: ja hi va haver un primer tall coincidint amb Setmana Santa i ara s'encara el més llarg, entre els mesos de juliol i agost. L'afectació començarà l'1 de juliol, quan ja no hi haurà servei entre les estacions de La Sagrera i Vilapicina. Aquest tall s'allargarà durant tot el mes i, a partir de l'agost, inclourà també l'estació d'Horta. L'enllaç entre La Sagrera i el Carmel no es reprendrà fins al 31 d'agost.

Afectació i fases de les obres a la L5

Fase II - Estiu

Sense servei al tram indicat

El Coll/La Teixonera

Sagrada Família

Camp de l’Arpa

Plaça de Sants

Hospital Clínic

Sants-Estació

Vall d’Hebron

Dos de Maig

Virrei Amat

La Sagrera

Verdaguer

Vilapicina

El Carmel

Collblanc

Sant Pau

Maragall

Diagonal

Congrés

Entença

Horta

Badal

Congrés – Vilapicina

1 juliol - 31 juliol

Congrés – Horta

1 agost - 31 agost

Fase II - Estiu

Sense servei al tram indicat

El Coll/La Teixonera

Sagrada Família

Camp de l’Arpa

Vall d’Hebron

Dos de Maig

Virrei Amat

La Sagrera

Vilapicina

El Carmel

Sant Pau

Maragall

Congrés

Horta

Congrés – Vilapicina

1 juliol - 31 juliol

Congrés – Horta

1 agost - 31 agost

Fase II - Estiu

Sense servei al tram indicat

El Coll/La Teixonera

Sagrada Família

Camp de l’Arpa

Vall d’Hebron

Dos de Maig

Virrei Amat

La Sagrera

Vilapicina

El Carmel

Maragall

Congrés

Horta

Congrés – Vilapicina

1 juliol - 31 juliol

Congrés – Horta

1 agost - 31 agost

Durant aquest període, quedaran inconnexes les parades de La Sagrera, Congrés, Maragall, Virrei Amat, Vilapicina, Horta i El Carmel. Les obres de renovació de vies afecten una línia de tres quilòmetres (amb doble carril) i suposen una inversió de 15 milions d'euros per renovar unes vies que ja tenen més de 60 anys i representen una gran despesa de manteniment per a Transports Metropolitans de Barcelona (TMB). Els objectius dels treballs, com ha explicat la presidenta de TMB, Laia Bonet, són reduir les incidències en els serveis, habilitar les vies per poder tenir més freqüència de pas en el futur i solucionar problemes de vibracions. "És una intervenció imprescindible", ha remarcat.

Les alternatives de servei previstes són el reforç en la resta de línies de metro (entre un 6% i un 20% en funció de l'hora i la línia), que és la que TMB recomana com a millor opció, i un servei de bus llançadora que farà el mateix recorregut que el metro en superfície. Aquest bus trigarà uns 32 minuts a fer l'itinerari sencer, quan es calcula que anant de La Sagrera a Horta en metro el viatge dura uns 23 minuts. També es reforçaran les línies de bus de la zona afectada pel tall, especialment la V27 i la D50. TMB calcula que el tall condicionarà la vida d'entre 19.000 i 23.000 usuaris del metro durant el mes de juliol i d'entre 10.000 i 12.000 a l'agost.

Inicialment s'havia previst començar el tall a la L5 el 9 de juliol perquè es preveia que a principis de juliol encara hi hauria molt de passatge, però es va avançar el calendari quan es va saber que el curs escolar començaria abans del que és habitual, el 5 de setembre. "Ens hem hagut d'adaptar", ha reconegut Bonet, que ha garantit que tot funcionarà amb normalitat quan comencin les classes.

En total, es demoliran i construiran de nou tres quilòmetres de via doble en un tram que es va posar en servei entre el 1959 i el 1967. Durant els treballs, s'instal·laran 12.000 metres lineals de carril d’acer, als quals s’aplicaran 2.300 soldadures elèctriques i unes 300 d’aluminotèrmiques i que se subjectaran amb 20.000 fixacions antivibratòries.

stats