Barcelona

Mitja ciutat sense bicicletes: la vaga del Bicing ja es fa notar

Els sindicats asseguren que l'aturada ha tingut un seguiment del 90%

3 min
Una noia s'espera al costat d'una parada del Bicing sense bicicletes operatives a Barcelona

BarcelonaEncara no són les 9.30 h i el mapa d'estacions del Bicing ja mostra una ciutat dividida. En una banda, la més propera al mar, estacions plenes fins sense cap aparcament lliure. A l'altra, la imatge contrària: ni una bicicleta disponible. Al Poblenou, al costat del metro de Llacuna, la Chiara fa estona que dona voltes. "És la sisena estació que visito i no trobo ni un aparcament lliure", lamenta mentre mira a través de l'aplicació si troba algun lloc on deixar la bicicleta. El que hi veu no és esperançador.

Uns carrers més amunt, a l'encreuament entre Ciutat de Granada i avinguda Diagonal, un parell d'usuaris més fan mitja volta perquè no hi ha espai on deixar la bicicleta. Aquesta és, segons dades del Bicing, l'estació més explotada de la xarxa, amb uns 845 usos diaris de mitjana. Avui, però, gairebé no hi ha moviment. En un dia normal el servei logístic del Bicing seria l'encarregat de redistribuir les bicicletes des dels punts de la ciutat més carregats –com ara Sant Martí i part de l'Eixample– fins a d'altres que han quedat buits –com ara Horta i Gràcia0. Aquest dimarts, però, no passarà. És el primer dia de la vaga indefinida que els treballadors del servei han convocat després de no arribar a un acord amb l'empresa.

Captura del mapa d'estacions del Bicing. En gris, les estacions pràcticament sense bicicletes.

De fet, a les 10.30 h la gran majoria dels 155 empleats que té l'empresa estan concentrats a la plaça Sant Jaume. Ahir van estar gairebé fins a la mitjanit negociant amb Pedalem Barcelona –la concessionària del servei– però va ser impossible l'acord per evitar la vaga. Els treballadors, que denuncien que el servei fa anys que creix sense que ho facin ni la plantilla ni els sous, protesten davant l'Ajuntament, al qual responsabilitzen de la situació per no haver pensat en les condicions laborals dels treballadors quan va fer la nova licitació del servei.

Des de la CGT, Julio Moreno ha explicat que el seguiment de la vaga ha sigut de prop del 90%, si bé fonts sindicals admeten que han tingut més èxit entre els treballadors dels tallers i de la logística –els operaris que s'encarreguen de redistribuir les bicicletes– que no entre el personal d'oficines. La vaga és indefinida, per la qual cosa els treballadors estan pendents d'una nova trucada de l'empresa per reprendre les negociacions. Si no, avisen, les protestes continuaran.

Durant les negociacions els treballadors –que cobren entre 19.000 i 20.500 euros anuals– havien demanat que el nou conveni per als pròxims cinc anys inclogués una millora salarial progressiva de 1.500 euros anuals per a tota la plantilla, a més de la creació de nous plusos i la recuperació del plus d'antiguitat, així com un increment de la remuneració per treballar en cap de setmana i festius. L'última oferta que l'empresa va posar sobre la taula, però, no passava dels 600 euros anuals.

Treballadors del Bicing protestant davant l'Ajuntament de Barcelona.

Més bicicletes i estacions

La vaga arriba tot just tres dies després que l'Ajuntament anunciés que durant l'any que ve el Bicing ampliarà la seva flota amb 1.000 bicicletes elèctriques més i 74 noves estacions, fet que deixarà el servei amb 8.000 bicicletes –5.000 de les quals elèctriques– i 593 estacions. Fonts sindicals lamentaven avui que l'anunci no va anar acompanyat de concrecions pel que fa a l'augment de personal, una de les reivindicacions que els sindicats havien posat sobre la taula de negociació. I denuncien que des que Pedalem Barcelona va aconseguir el servei en substitució de Clear Channel, la plantilla només s'ha reduït.

stats