Barcelona

Les consignes clandestines en súpers de 24 hores inquieten la Guàrdia Urbana

La policia alerta del descontrol sobre aquesta activitat que s’executa sense llicència

Un gos de la unitat canina de la Guàrdia Urbana davant d'un cartell de consignes per deixar maletes en un supermercat 24 hores
05/12/2024
3 min

BarcelonaDins la immensa carpeta d'infraccions que ha deixat l'allau d'inspeccions a supermercats 24 hores i botigues autoservei que s'ha fet aquests dies a l'Eixample de Barcelona hi ha de tot. Des de rètols i cartells que no compleixen la normativa de paisatge urbà a persones vivint en infrahabitatges a la rebotiga. Però, d'entre el conjunt d'irregularitats, n'hi ha una que ha cridat l'atenció de la Guàrdia Urbana: la proliferació d'establiments d'aquesta mena que actuen sense llicència com a consigna per deixar-hi maletes o paquets.

Inscriu-te a la newsletter Barcelona Inscriu-t’hi
Inscriu-t’hi

És una mostra més de com aquests comerços han anat ampliant descontroladament el seu catàleg de serveis. Ja fa temps que van deixar de ser establiments merament alimentaris i van convertir-se en una mena de calaix de sastre on caben des de caixers automàtics a souvenirs. Les inspeccions d'aquesta setmana a l'Eixample han constatat que l'última tendència en aquests negocis és oferir-se als turistes com a punt per deixar les maletes abans de marxar de la ciutat.

El mecanisme és senzill. Aquests establiments només han d'apuntar-se en una app que ofereix a qui ho desitgi un ampli ventall de locals per deixar-hi l'equipatge o qualsevol paquet. Un cop d'ull a la seva web permet comprovar que la immensa majoria són supermercats 24 hores. Un cop inscrits, qualsevol usuari pot triar-los com a consigna per només 3,5 euros al dia. Per deixar i recollir el paquet, només cal mostrar una còpia de la reserva al mòbil.

El problema, explica l'intendent de la Guàrdia Urbana de l'Eixample, Diego Calero, és que el fet que en la majoria de casos s'actuï sense llicència fa que el moviment de maletes i paquets quedi fora de qualsevol radar. "Si no es fa de manera adequada queda fora de qualsevol control", alerta. Per això, en la reunió preparatòria amb els diferents cossos que participaven aquests dies en la multiinspecció, Calero hi va fer especial incidència.

Un gos de la unitat canina de la Guàrdia Urbana  inspeccionant maletes en un supermercat 24 hores
Un gos de la unitat canina de la Guàrdia Urbana inspeccionant una caixa forta en un soterrani d'un supermercat de 24 hores

El perill, apunten fonts de la policia de Barcelona, és que un sistema amb tan poc control pot facilitar que s'utilitzi per a usos més conflictius, com ara el tràfic de drogues. "Pot venir un home amb una maleta, deixar-la a l'establiment sense cap control i que l'endemà la reculli una altra persona simplement mostrant un codi QR", alerten.

Per això, entre l'equip que ha fet les multiinspeccions aquests dies també hi havia el Kiro, un dels gossos de la unitat canina de la Guàrdia Urbana. Quan els inspectors detectaven que l'establiment inspeccionat oferia el servei de consigna sense llicència, arribava la seva hora: s'encarregava d'ensumar les maletes per descartar que hi hagués droga. Durant les inspeccions d'aquests dies, no se n'ha trobat.

L'impacte del turisme sobre l'Eixample

Més enllà dels possibles riscos derivats d'una activitat amb control escàs, la proliferació d'aquests sistemes d'emmagatzematge d'equipatges per la ciutat és una mostra més de com els supermercats de 24 hores estan destinats principalment a un públic turístic. Ho corrobora la gerent del districte de l'Eixample, Anna Terra, que explica que a més de les consignes també s'ha detectat que alguns establiments també fan de distribuïdors de claus d'habitatges d'ús turístic. "Reforcen la dinàmica d'un districte que en termes turístics ja està molt tensionat”, apunta, i admet que això impacta sobre la qualitat de vida dels veïns.

De fet, l'Eixample és un dels districtes amb més concentració d'establiments d'aquesta mena. Tot i que el pla d'usos limita l'obertura d'autoserveis de menys de 150 metres quadrats segons la densitat de comerços d'aquesta mena que hi ha al voltant, s'han disparat les llicències dels superserveis, que van dels 150 metres quadrats als 399, que han passat de 2 a 39.

stats