Fre als carrils bici en els pressupostos participatius de Barcelona
Més d’una cinquantena d’iniciatives sobre carrils ciclistes queden fora de la votació
BarcelonaUn dels titulars de la primera edició dels pressupostos participatius de Barcelona van ser els projectes per fer nous carrils bici a la ciutat. Difícilment ho tornaran a ser aquest cop. Tot just començar aquesta segona edició, l’Ajuntament de Barcelona ha deixat fora del procés la pràctica totalitat d’iniciatives ciutadanes que demanaven ampliar la xarxa ciclista de la ciutat. Segons ha pogut constatar l’ARA, del prop d’un centenar de propostes relacionades amb la bicicleta que es van fer en primera instància –que inclouen canvis en la xarxa de carrils bici, però també altres mesures com per exemple nous aparcaments– n’han passat a la següent fase menys de 20 i, d’aquestes, la gran majoria ho han fet amb condicionants.
Entre d’altres, han quedat fora de la fase de priorització –la votació que està en marxa fins dimecres vinent i que decidirà les iniciatives que passen a la fase final– propostes com ara la instal·lació d’un nou carril bici al passeig Maragall, al passeig Torres i Bages, a l’avinguda Icària, als carrers Perú, Floridablanca, Entença, Gran de Gràcia, Bruc o Balmes. També ha quedat fora tot just començar, però, una proposta que en aquest cas demanava eliminar el carril bici de la Via Augusta, un dels que es van crear en l’anterior mandat arran d’una proposta sorgida en els pressupostos participatius.
Els arguments del grup d’avaluadors –format per una setantena de tècnics de districte, de les diferents àrees i de l’empresa municipal d’infraestructures BIMSA, a més de 15 tècnics de participació– per apartar aquestes iniciatives són diversos. Per exemple, que algunes propostes superen el pressupost màxim permès per projecte, que ja hi ha plans previstos que topen amb els nous carrils que es demanen o que són vies amb massa trànsit per obrir un carril bici que impliqui perdre un carril de circulació.
L’argument més repetit, però, és que la creació d’un carril bici nou “no s’ajusta a cap dels supòsits previstos al decret de convocatòria” dels pressupostos participatius. A diferència de la primera edició, aquest cop el consistori ha restringit les actuacions possibles en matèria de bicicletes a només quatre: “Millora de les connexions entre carrils, baixada a la calçada de carril en vorera, conversió de carrils bici bidireccionals en unidireccionals i nous emplaçaments d’aparcaments de bicicletes”.
Fonts municipals subratllen que les bases “responen al mateix criteri que l’estratègia del govern municipal per a aquest mandat”; és a dir, “recosir la xarxa amb connexions entre els eixos ciclables i la millora de la infraestructura”. En aquest sentit, remarquen que hi ha una trentena de casos en què els carrils han sigut rebutjats perquè no complien amb aquests criteris. Una vintena més, apunten, s’han tombat perquè l’Ajuntament ja preveu actuacions que els afecten.
En total, només cinc carrils bici han passat a la següent fase, i d’aquests, només dos –la baixada a la calçada del de Pintor Alsamora i l’ampliació del de Travessera de les Corts– ho han fet tal qual estaven proposats i sense estar condicionats a acotacions futures dels tècnics.
Des del consistori es remarca que en aquest primer cribratge tècnic sempre decauen moltes propostes i que, per exemple, en aquesta ocasió de les 1.733 propostes presentades només 789 han pogut accedir a la primera votació.
Els maldecaps de l’anterior edició
En el rerefons d’aquestes restriccions hi ha també els maldecaps que han suposat per a l’Ajuntament alguns dels carrils bici que van ser triats en els últims pressupostos participatius. Alguns, com el de la Via Augusta, per la controvèrsia que els ha acompanyat. I d’altres com el del carril bici de la plaça Catalunya, perquè l’actual govern va acabar aparcant el projecte al·legant la seva “dificultat tècnica”.