Viatge a l'estació fantasma de Barcelona congelada en el temps
TMB obre l'estació de metro de Correus de Barcelona, tancada des de fa més de mig segle
BarcelonaDes de fa més de mig segle, poquíssimes persones havien pogut accedir a un dels secrets més ben guardats de Barcelona. Pràcticament, només els treballadors del manteniment del metro i algun vàndal amant dels grafitis havien pogut trepitjar l'estació fantasma de Correus, tancada l'any 1972 després de només 38 anys en funcionament. Dimarts a la matinada, però, amb motiu dels actes del centenari del metro, TMB ha permès a uns quants afortunats passejar per l'andana d'una estació que continua congelada en el temps.
Caminar els gairebé 300 metres de via que separen l'estació de Jaume I de la de Correus és com travessar un túnel del temps. Ho corrobora una de les publicitats que resisteixen a les parets, un cartell electoral del 1971 que anima a votar Eduardo Tarragona, "la veu dels sense veu", segons diu el seu eslògan. La campanya devia ser efectiva perquè, com recorden les cròniques de l'època, Tarragona –empresari del sector dels mobles– va derrotar per sorpresa Juan Antonio Samaranch.
No és l'únic vestigi del passat que es manté intacte a l'estació de Correus, on encara es conserven les lletres vermelles que formen el rètol de Correos –en castellà– i anuncis de botigues de mobles i de iogurts. Van ser els últims cartells d'una estació que, després de 38 anys en funcionament, va veure com el perllongament de la línia –l'actual L4– en direcció a la Barceloneta la deixava sense servei. Avui ja no hi paren els metros, i la boca per on s'hi accedia, a la plaça Idrissa Diallo, només es pot veure en pel·lícules com Apartado de Correos 1001.
I per què va deixar de funcionar l'estació? Estrenada el 1934, va ser durant molt temps l'última parada del segon ramal del Gran Metro –el primer baixava per la Rambla en el que seria l'embrió de l'actual L3–. Quan es va allargar la línia, es va considerar òptim crear una nova estació més propera a l'Estació de França i es va deixar de banda la de Correus, ja que es considerava que era massa a prop de les parades de Jaume I i de la nova estació de la Barceloneta.
270 afortunats
Des d'aleshores, els trens hi continuen passant però sense aturar-s'hi. Els passatgers que afinin la vista la podran veure quan circulin per la línia 4 entre Jaume I i la Barceloneta. Visitar-la, però, serà més difícil. Les 270 entrades per accedir-hi durant sis nits d'octubre i novembre es van esgotar de seguida, i TMB admet que no és fàcil que les visites es puguin repetir sovint: que només s'hi pugui accedir de matinada quan el servei de metro no funciona i que s'hagi de fer a través del túnel i per sobre de la via ho dificulta.