Medi Ambient

Cotxes amb les rodes desinflades: activistes climàtics irrompen a Barcelona

The Tyre Extinguishers, un grup britànic, convida els conductors a "reflexionar" sobre la crisi climàtica

Elisenda Forés Català
3 min
Roda d'un vehicle punxada

BarcelonaRodes desinflades i pamflets als parabrises és el que s'han trobat aquest dijous alguns dels propietaris de cotxes aparcats al barri de Sarrià de Barcelona. L'acte ha estat reivindicat per The Tyre Extinguishers, un grup d'activistes mediambientals que no és el primer cop que actuen, però sí el primer que ho fan a Barcelona. "Podem entendre que això pot fer-lo enfadar. Sisplau, no s'ho prengui personalment", comença el que pot semblar una nota de disculpa per als conductors afectats. El text, però, continua amb una crítica a la contaminació excessiva dels vehicles en les àrees urbanes i convida els conductors a una "reflexió" sobre el seu ús i els efectes que suposa per a la salut dels ciutadans que respiren aquests gasos.

El col·lectiu que ha reivindicat l'acció a Sarrià és d'origen britànic i es caracteritza per "l'acció directa" per combatre la crisi climàtica. El seu objectiu: "Fer impossible tenir un 4x4 a les àrees urbanes de tot el món", segons consta a la seva web. De fet, aquests vehicles de més volum, com els totterrenys urbans (SUV, en les sigles en anglès), són el principal blanc de les accions com la que s'han trobat els veïns de Barcelona. El grup ha protagonitzat fets similars des de principis del 2022 en ciutats angleses com Londres, Bristol o Cambridge, i fa uns mesos van anunciar que havien desinflat més de 5.000 cotxes a tot Regne Unit. Amb el temps, la seva petjada també ha arribat a Alemanya, Suïssa, Suècia i fins i tot Nova Zelanda. Les primeres rodes desinflades a Espanya es van detectar el setembre passat a Madrid, i la d'aquest dijous és la primera acció del grup de què es té constància a Barcelona.

El panflet que s'han trobat els propietaris dels cotxes amb les rodes desinflades a Sarrià

Com es pot llegir a la nota que deixen al parabrisa, el que motiva el sabotatge és la voluntat de "fer reflexionar amb honestedat" els propietaris dels vehicles del problema que suposen per a les ciutats. Lluny de la reflexió, però, la reacció dels afectats suposa un problema: alguns dels usuaris afectats han criticat iradament a Twitter l'acció i d'altres han assegurat que les rodes no estaven desinflades sinó punxades. Entre els vehicles, assegurava un usuari, no només hi havia 4x4 sinó també algun turisme. Els Mossos d'Esquadra han aixecat acte per aquests fets, tot i que informen que no s'ha rebut cap denúncia per part de cap afectat i, de fet, és un tipus d'acció que no té recorregut penal.

Barcelona, líder en contaminació

Els activistes també diuen a l'escrit que justifiquen l'acció pel fet que Barcelona "ja té una de les pitjors contaminacions atmosfèriques de tot Europa". De fet, el Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) ja ha condemnat Espanya per haver superat el màxim anual permès de diòxid de nitrogen (NO2) —un contaminant lligat al trànsit— de manera continuada des del 2010 fins al 2018, i Barcelona i la seva àrea metropolitana són, juntament amb Madrid, els territoris incomplidors.

The Tyre Extinguishers focalitza les seves accions en els vehicles de més volum, els SUV, perquè s'estima que són els causants de l'emissió a l'atmosfera d'un bilió de tones de CO₂ a tot el món només el 2022. De fet, si tots els SUV junts fossin un país seria el sisè més contaminant darrere de la Xina, els Estats Units, l'Índia, Rússia i el Japó, segons dades de l'Agència Internacional de l'Energia. Mentre la indústria de l'automòbil malda per esgarrapar creixements, el segment d'aquest tipus de vehicles no ha parat d'augmentar. El seu impacte ambiental –consumeixen un 20% més de petroli que un cotxe no SUV de la mateixa mida– els ha posat en el punt de mira de les organitzacions mediambientals.

stats