INFRAESTRUCTURES
Societat 15/09/2015

Cap compromís de l’Estat per reduir morts a la N-340

Foment i Govern només acorden crear un grup de treball en què els transportistes demanen ser-hi

D. Sánchez Ugart / D. Revenga
3 min
La N-340 és la via més mortal de Catalunya. Aquest any hi han perdut la vida 17 persones, 13 de les quals a la demarcació de Tarragona.

Madrid / TarragonaL’únic compromís que el Govern va arrencar ahir a la ministra de Foment, Ana Pastor, sobre la sinistralitat a la N-340 va ser estudiar el problema i crear un grup de treball per solucionar-lo. Però no hi va haver cap acord d’aplicació immediata per aturar la sagnia a la via més mortal de Catalunya, en què han perdut la vida 17 persones en el que portem d’any, 13 en el tram tarragoní. Els camions seguiran passant per la carretera, de titularitat estatal, fins que el grup de treball, que es crearà dilluns que ve, trobi una solució apropiada. “Ho hem d’estudiar molt a fons”, va avisar ahir el secretari d’estat d’Infraestructures, Julio Gómez-Pomar, després de la reunió amb dos consellers catalans -Jordi Jané, d’Interior, i Santi Vila, de Territori i Sostenibilitat-, celebrada a petició de la Generalitat al ministeri de Foment.

Les seves paraules es podien entendre com un avís per a navegants: no hi ha solucions ràpides al problema. Vila i Jané, però, no es van mostrar gaire pacients: “No es pot esperar gaire. Hem de fer que els camions puguin anar per l’autopista, i hem de buscar solucions immediates”, va dir el conseller d’Interior en una declaració a la premsa al costat de Gómez-Pomar a la sortida de la reunió al ministeri. L’evidència que els calendaris per trobar una solució no eren els mateixos a banda i banda de la taula de negociació, però, no va fer neguitejar el conseller, que va rebutjar definir de decebedora l’actitud del ministeri: “Mentre estiguem en aquesta situació no puc dir que estic satisfet; tots els que érem aquí estem insatisfets. Per això hem de prendre mesures”.

Els camions, assenyalats

El drama a la N-340, sobretot al seu pas per les Terres de l’Ebre, està deixant una dolorosa reguera de sang. I tant els alcaldes de la zona com els mateixos veïns assenyalen l’alta circulació de camions, que escullen la via per evitar pagar els peatges de l’AP-7, com els culpables. De fet, en 11 dels 13 accidents a la N-340 al seu pas per la demarcació de Tarragona s’hi va veure implicat un vehicle pesant. Per aquest motiu, la Generalitat ja va proposar prohibir la circulació de camions per la via i obligar-los a passar per l’autopista de peatge, com es va fer -amb èxit- a la N-II al seu pas per Girona, i demanar a Abertis -propietària de la concessió- que bonifiqui al 50% el peatge del tram. Com a solució a més llarg termini, el conseller va reclamar que s’allargui l’autovia A-7, que transcorre paral·lela a la via de peatge entre Altafulla i l’Hospitalet de l’Infant. Gómez-Pomar sí que va coincidir amb el conseller que “l’objectiu” és desviar els camions cap a l’autopista, però es va negar a concretar un calendari i unes mesures concretes per aconseguir-ho: “És un tema que hem de parlar i ens hem de reunir amb les associacions implicades”, va dir. Totes aquestes mesures seran estudiades però, de moment, els camions seguiran passant per la N-340.

Els transportistes volen tenir veu

El sector de transport de les comarques de Tarragona s’oposa frontalment a l’opció de prohibir-hi el pas dels camions i obligar-los a circular per l’autopista AP-7 amb descomptes parcials. “No pot ser que el cost dels errors que s’han comès i del retard de les infraestructures, com l’autovia A-7, que ja haurien d’estar acabades, el paguem només nosaltres”, va dir Josep Lluís Aymat, president de la Federació Empresarial d’Autotransport de Tarragona (FEAT). “Els transportistes ja paguem impostos per fer infraestructures cada cop que omplim el dipòsit amb carburant”, recorda Aymat. I avisa: “Si ens obliguen a pagar l’autopista ho haurem de repercutir en les tarifes, i això és dolent per al conjunt de l’economia”. Per aquest motiu Aymat rebutja el model que ja s’aplica a Girona. “Som els únics que hi perdem. La concessionària hi acaba guanyant perquè s’incrementa el trànsit de camions, l’Estat s’estalvia inversions i, en canvi, nosaltres, que som la baula més feble de la cadena, en paguem les conseqüències”. En canvi, els transportistes de Tarragona sí que veurien amb bons ulls que a les Terres de l’Ebre s’apliqués la fórmula de gratuïtat total que des de l’any 2000 beneficia els usuaris que circulen entre Cambrils i Torredembarra, una opció que va ser autoritzada per Foment després que la proliferació d’accidents fes que durant més d’un any veïns de la zona tallessin la circulació cada diumenge a la tarda.

Els transportistes de Tarragona demanen al conseller de Territori i Sostenibilitat que també defensi els seus interessos. “Hem demanat una reunió amb Santi Vila, que es va comprometre a parlar amb nosaltres i ens va dir que no es prendrien decisions unilaterals”, diu Aymat, que creu que el sector hauria d’estar present en les negociacions sobre les solucions a la N-340. Els transportistes no descarten mobilitzacions si finalment s’adopta l’obligatorietat de passar per l’AP-7 sense la gratuïtat total dels peatges a canvi.

stats