Societat 30/09/2012

Els carrers de Barcelona, a punt per l'entrada en funcionament de la nova xarxa de bus

Aquest dilluns s'estrenen cinc de les 28 línies previstes i, durant el 2013, se'n posaran en funcionament vuit més

Acn
2 min
La Nova Xarxa de Bus tindrà uns itineraris  més clars i augmentarà la freqüència de pas i la velocitat dels autobusos.

BarcelonaBarcelona estrena aquest dilluns la nova xarxa de busos, que pretén racionalitzar el transport públic en superfície. Entren en funcionament cinc de les 28 línies de la xarxa ortogonal, anomenada així perquè els recorreguts formen angles rectes o ortogonals. En els darrers mesos, als carrers de la ciutat s'han fet actuacions de reordenació, recol·locació dels contenidors de recollida selectiva, aparcaments i reserves d'estacionament, senyalització de carrils bus, canvis de sentit, implantació de semàfors o construcció de noves parades. Un dia abans del primer servei, els carrers de Barcelona estan preparats per la implantació del que Xavier Trias ha qualificat com una xarxa "digna del segle XXI". En aquesta primera fase entren en servei cinc línies, dues línies verticals, la V7 i la V21, dues d'horitzontals, la H6 i la H12, i una de diagonal, la D20, amb un total de 88,8 quilòmetres entre recorreguts d'anada i tornada. En aquestes línies circularan 67 cotxes els dies feiners, la majoria de gran capacitat.

Les noves línies incorporen novetats com ara la venda de bitllets amb targeta de crèdit amb màquines distribuïdores a les parades d'Espanya, Plaça Universitat, Gran Via-Rambla Catalunya i Prat de la Riba. Aquestes màquines dispensaran els mateixos títols integrats que les del metro (excepte la T-4).

Amb l'objectiu de facilitar la utilització de les noves línies, 109 de les parades comptaran amb pantalles informatives on es podrà consultar els horaris de pas dels autobusos i les possibles incidències en el servei. A més, dues parades significatives i d'alt nivell de passatge com la d'Espanya i Gran Via-Universitat, disposaran de pantalles tàctils en què es podrà interactuar per planificar el viatge.

Modificació de línies actuals

Les línies que s'estrenaran aquest primer d'octubre modifiquen la ruta o substitueixen algunes línies actuals. Així, entre les verticals, la V7 entre Plaça Espanya i Sarrià substitueix la línia 30. La V21, entre Passeig Marítim i Montbau, substitueix la línia 10, que ja va ser creada com a eix vertical mar-muntanya.

Pel que fa a les línies verticals, l'H6, entre Zona Universitària i Fabra i Puig, substitueix l'actual 74, menys en el tram del carrer Camèlies i una part de Mare de Déu de Montserrat, que queda cobert per la línia 32. L'H12, entre Gornal i Verneda, substitueix la 56 i es configura com un eix rectilini d'11 quilòmetres que travessa Barcelona i part del municipi de l'Hospitalet.

Per últim, i pel que fa a l'H20, l'única línia diagonal que s'estrena, entre Passeig Marítim i Ernest Lluch, substitueix el tronc comú de les línies 57 i 157. Així, la línia 57 passa a ser una línia interurbana d'aportació, entre Cornellà de Llobregat i Ernest Lluch, i la 157 ho farà entre Sant Joan Despí i Ernest Lluch, passant per Sant Just Desvern i Esplugues de Llobregat.

Més estrenes l'any vinent

En fases successives, l'any 2013, està previst de posar en servei vuit línies més, quatre a la primavera i quatre a la tardor. La resta s'aniran implantant progressivament, a partir de l'anàlisi acurada dels resultats de les tres primeres fases i el comportament de la demanda.

stats