Societat 22/06/2021

Sant Feliu de Llobregat posa la primera pedra per soterrar les vies del tren quatre dècades després

Les obres s'allargaran fins a mitjans del 2025, amb un pressupost de 66 milions d'euros

Ara
3 min
Un tren circula per Sant Feliu de Llobregat a l'altura del pas de nivell.

BarcelonaLes obres per soterrar les vies del tren a Sant Feliu de Llobregat han començat aquest dimarts, després de més de quatre dècades de reivindicació veïnal. Fa tres anys el govern espanyol va desencallar el projecte i finalment ha arrencat amb uns treballs que seran "un punt d'inflexió" per a Sant Feliu. Ho ha assegurat l'alcaldessa, Lídia Muñoz, que ha celebrat que s'estigui a punt de dir adeu a la frontera ferroviària. Ara les obres són gairebé imperceptibles, i el gruix arrencaran a l'agost. La previsió de l'estat espanyol és que s'allarguin 44 mesos –fins al 2025–, amb un pressupost que s'acosta als 66 milions d'euros. Simultàniament es construirà la nova estació, pressupostada en 9,7 milions.

"Poques ciutats tindran una experimentació tan transcendent ni viuran un punt d'inflexió tan interessant", ha subratllat l'alcaldessa, que ha comparat les obres amb l'arribada del ferrocarril a la ciutat fa 150 anys. "Sant Feliu, per fi, es podrà mirar d'un cantó a l'altre, cosa que no estem acostumats a fer", ha assenyalat, i ha aplaudit l'eliminació del perillós pas a nivell on han mort atropellats desenes de veïns.

La primera fase de les obres, que s'allargarà tot l'estiu, se centrarà en tasques d'implantació i feines prèvies al moviment de terres, així com treballs topogràfics i sondatges tècnics. A finals d'agost serà quan començaran les excavacions i previsiblement les molèsties als veïns, a qui els responsables de l'obra ja han demanat "molta paciència". "Els moments complicats seran quasi permanents", ha advertit el director de construcció d'Adif, Juan Antonio Hermoso.

Adif ha admès, de fet, que els anys vinents caldrà fer diversos canvis de mobilitat urbana i es multiplicaran els sorolls. Al mateix temps, ha apuntat que revisen els immobles pròxims per garantir que no hi hagi problemes estructurals, mentre es treballa per minimitzar l'afectació als subministraments de llum, gas i aigua. La delegada del govern espanyol a Catalunya, Teresa Cunillera, ha demanat als veïns la "màxima col·laboració".

Dues dècades de retard

L'actuació afecta un tram de més de 2,9 quilòmetres dels termes municipals de Sant Feliu i Sant Joan Despí, 1,9 dels quals aniran soterrats. Tot plegat, amb un traçat nou que passarà a la dreta de l'actual. Es tracta d'una obra inclosa al Pla de Rodalies i l'estat espanyol confia amb eixugar una part dels 65,98 milions del pressupost amb els fons europeus Next Generation.

Durant l'acte d'arrencada de les obres, Cunillera n'ha lamentat la demora, perquè el primer projecte es va plantejar a finals dels anys 90. "Ningú es creuria qualsevol explicació que pogués donar per explicar aquest retard", ha reconegut la delegada, que ha subratllat la complexitat del projecte com una de les causes principals.

L'estació, pendent de consulta

Amb el soterrament, Adif també construirà una nova estació, tot remarcant que era inviable fer les obres d'integració del ferrocarril sense tocar l'edifici actual. La nova estació costarà 9,75 milions i el calendari previst per aixecar-la és de dotze mesos. Unes obres que no acaben d'agradar al moviment veïnal que reclama mantenir l'edifici actual. L'alcaldessa ha insistit que aquesta opció era inviable però ha recordat que fa uns mesos el consistori va arribar a un acord amb l'Ajuntament de Barcelona perquè els ajudessin tècnicament a valorar quins elements es podien salvaguardar i de quina manera.

La tardor vinent el consistori té previst fer una consulta popular per consensuar de quina manera es preserven els elements patrimonials més importants. Muñoz ha dit que una opció seria reconstruir l'estació en un altre indret, mentre una altra proposta és incloure elements històrics dins el nou edifici.

stats