Primer viatge amb l'AVE 'low cost' Barcelona-Madrid: “És el tren dels joves”

Renfe calcula que necessita un 80% d’ocupació perquè l'Avlo sigui viable

3 min
Periodistes i treballadors de la Renfe després sortint del nou tren d'alta velocitat 'low cost'

Barcelona / MadridEl nou Avlo és un Talgo vell pintat de fúcsia llampant i reformat per dins amb una moqueta vermella a terra i seients més senzills i de colors alegres. No hi ha servei de bar, només hi ha classe turista i els passatgers van més estrets. Això sí, de Barcelona a Madrid triga el mateix que l'AVE, unes dues hores i mitja, té wifi i, la principal diferència, els preus són molt més econòmics. Per aquest motiu, a més que des de Renfe es remarca que és molt fàcil comprar bitllets per internet (igual que l'AVE), "és el tren dels joves". Ho ha dit Fèlix Martín, director de nous productes i d'Avlo de Renfe, en declaracions als mitjans de comunicació en el primer viatge amb passatgers –treballadors de Renfe i periodistes– del nou tren d'alta velocitat low cost Figueres-Barcelona-Madrid.

Amb la reducció de preus –hi haurà bitllets a partir de 7 euros i, en principi, de màxim 60– Renfe vol democratitzar els viatges amb tren d'alta velocitat i acostar la mobilitat ferroviària a persones que s'acostumen a moure amb cotxe o amb avió. El preu inclou un equipatge gratuït –una maleta de cabina– i una bossa de mà. Per altra banda, els clients podran contractar serveis addicionals, com ara la selecció de places, anul·lacions de bitllets i equipatge addicional. A més, també hi haurà descomptes del 20% i 50% per a les famílies nombroses i una tarifa bàsica de cinc euros per als menors de cinc anys que vagin acompanyats d'un adult.

Està previst que el primer viatge comercial d'Avlo sigui el 23 de juny i ara com ara ja se n'han comercialitzat gairebé 200.000 bitllets. "És tot un èxit, en 24 hores vam vendre uns 100.000 bitllets", ha assegurat Martín, que també ha explicat que Renfe calcula que perquè el nou low cost sigui viable necessita registrar un 80% d'ocupació. Els trens d'Avlo comptaran amb 438 places, un 20% més que l'AVE convencional.

No obstant això, l'empresa no descarta començar les operacions de l'Avlo abans de la data marcada. "Estem preparats per entrar en funcionament en qualsevol moment", ha assegurat Martín. També ha recordat que ja fa gairebé un any que Renfe disposa de totes les eines per activar el servei. De fet, estava previst que entrés en funcionament l'abril del 2020, però la pandèmia ho va posposar. "Si les condicions de mercat i la situació sanitària ho permeten, començarem abans", ha apuntat.

En aquest sentit,  el director estatal d'Alta Velocitat i Serveis Comercials de Renfe, Francisco Arteaga, ha explicat que Renfe ha engegat l'Avlo a la línia Figueres-Barcelona-Madrid perquè és la més rendible de tot l'Estat –el 2019 va superar els 7 milions de passatgers– i que, segons com evolucioni la situació econòmica i les restriccions del covid, l'oferta s'ampliarà. De moment, hi haurà quatre freqüències de trens que faran el trajecte d'anada i de tornada. També està previst que el nou tren low cost arribi a Sevilla el 2022.

Cabina d'un Avlo

Més enllà del covid, Martín ha destacat que el 2021 estarà marcat per la liberalització del servei ferroviari a l'Estat, però ha assegurat que no tem per la competència d'altres trens low cost que es posaran en marxa, com l'Ouigo francès. I ha reivindicat l'experiència de Renfe en el sector: "Portem molts anys fent la nostra feina, ens coneixem el territori i som els de casa. I ja som una realitat".

La línia comptarà amb trens directes Barcelona-Madrid, que faran algunes parades, i d'altres que les faran totes. Així, només sortirà un tren des de Figueres, a les 5.35 hores de la matinada, i pararà a Girona (5.51 hores), i només un altre que pararà a Camp de Tarragona (10.34 hores) i a Lleida (11.01 hores). I, en sentit contrari, només hi haurà un tren que s'aturarà a Lleida (21.41 hores), Camp de Tarragona (22.10 hores), Girona (23.36 hores) i Figueres (23.51 hores).

stats