SUCCESSOS
Societat 25/07/2013

Descarrilament mortal a Galícia

Almenys 35 persones mortes i desenes de ferides en l'accident d'un tren Alvia a l'entrada de Santiago

Ara
3 min
ACCIDENT TRÀGIC 
 El descarrilament del tren Alvia que cobria la ruta entre Madrid i Ferrol va deixar més d'una trentena de morts i desenes de ferits.

Barcelona / MadridDescarrilament mortal a Galícia. L'estampa d'ahir al vespre a la bifurcació de Grandeira, a poc més de tres quilòmetres de Santiago de Compostel·la, era dantesca. Diversos cadàvers al costat de les vies -tapats improvisadament amb mantes-, vagons del tren bolcats i reaccions d'estupefacció dels testimonis que es van acostar ràpidament al lloc del sinistre. Un tren de llarga distància 151 Alvia que feia el trajecte Madrid-Ferrol va sortir de la via en un revolt pronunciat -amb limitació de velocitat per la proximitat amb un nucli urbà-, i es va desencadenar el desastre. Més d'una trentena de persones van perdre-hi la vida i els ferits es comptaven, al tancament d'aquesta edició, per desenes. El trànsit d'ambulàncies era constant al lloc del sinistre.

En el tren Alvia hi viatjaven 218 passatgers, segons un breu comunicat de Renfe. El descarrilament va arrossegar tots els vagons a l'altura del viaducte de l'AP-9 a Angrois. A causa de l'impacte, part del comboi es va elevar -fins i tot un vagó va passar per sobre d'un talús de cinc metres d'altura-, un fet que va incrementar la contundència de l'impacte. Alguns testimonis de l'escena van apuntar que s'hauria sentit una explosió prèvia -una situació no confirmada per fonts oficials, que ahir ja havien obert una investigació-. Després del sinistre es podia divisar una columna de fum. Una part del tren es va incendiar. "Estem molt impactats, és inexplicable", va afirmar un noi veí de la zona. Era l'expressió de desesperació dels que van presenciar l'accident.

Els efectius dels serveis d'emergències i bombers es van desplaçar ràpidament al lloc del sinistre -registrat poc abans de tres quarts de nou del vespre-, a l'entrada a la capital de Galícia des del sud. Els tècnics d'Adif, malgrat el treball sobre el terreny, encara no confirmaven ahir el motiu exacte del descarrilament. Mentre els cossos i les forces de seguretat s'organitzaven per atendre els ferits i comptabilitzar les víctimes -es va improvisar un hospital de campanya a pocs metres de les vies-, els veïns van col·laborar en les tasques logístiques. Fins i tot es van desplaçar ferits en vehicles particulars. Ahir a la nit encara s'intentava rescatar persones que eren a l'interior dels vagons afectats. Poc després de l'accident ja es podien fer donacions de sang i es va obrir un telèfon d'atenció a les víctimes.

L'accident es va produir al començament del pont del Dia de Galícia i la nit en què Santiago de Compostel·la vivia la seva festa gran. Santiago i també Ourense van suspendre ràpidament els actes festius programats. La ministra de Foment, Ana Pastor, es va desplaçar a Galícia acompanyada del secretari d'estat de Foment, Rafael Catalá, i per membres de la comissió d'investigació d'accidents ferroviaris, per esbrinar com va descarrilar el tren Alvia que anava de Madrid a Ferrol. El president del govern espanyol, Mariano Rajoy, s'hi desplaçarà avui. El rei Joan Carles es va posar en contacte ahir amb la ministra i el president de la Xunta, Alberto Núñez Feijóo, per conèixer de primera mà els detalls de l'accident. Feijóo va convocar un gabinet de crisi. El ministeri de l'Interior va descartar ahir a la nit la hipòtesi d'un atemptat com a causa de l'accident.

Primer accident en l'alta velocitat

Es tracta del primer accident de rellevància en la xarxa d'alta velocitat espanyola. El sinistre gallec és més greu que el descarrilament del metro de València el 2006, que va causar 43 morts. L'accident ferroviari més important de la història d'Espanya es va produir el 1944 a Torre del Bierzo. El nombre oficial de víctimes mortals va ser de 78, però sempre s'ha sospitat que el règim franquista va ocultar la magnitud real de l'accident.

stats