Societat 02/10/2018

Descobert Goblin, un planeta nan als límits del Sistema Solar

L'òrbita del nou astre suggereix que podria existir un altre planeta gegant, segons els científics

Ara
Una representació artística de com seria el Planeta Nou, elaborada per l'Institut de Tecnologia de Califòrnia, a Pasadena / REUTERS

BarcelonaUn equip d'astrònoms dels EUA ha publicat el descobriment d'un nou planeta nan als límits del Sistema Solar. Els científics de la Carnegie Institution for Science han identificat l'òrbita del cos anomenat 2015 TG387, que ha estat rebatejat amb el sobrenom de Goblin. Es tracta d'una troballa que redefineix els confins del Sistema Solar, més rics en cossos celestes del que es pensava abans.

La descoberta, que es va fer pública dilluns, s'emmarca en la recerca de l'hipotètic Planeta Nou, un astre mai vist d'uns deu cops la mida de la Terra, situat molt més enllà de Plutó, a la regió del Núvol d'Oort. En les seves observacions des de Hawaii, els científics liderats per Scott Sheppard han identificat un planeta nan desconegut fins ara, el tercer conegut a la zona.

Segons la revista Astronomy, la forma extremadament allargada de la seva òrbita podria ser fruit de la influència gravitacional del possible planeta gegant. Aquesta suposició es basa en la coincidència amb els patrons orbitals dels altres planetes nans coneguts a la zona, el Sedna i el 2012 VP113. Les hipòtesis apunten que els tres cossos estan atrets per l'astre més gran.

Es tracta d'una àrea remota del Sistema Solar. En el punt més proper al Sol, el Goblin passa a 65 UA (unitats astronòmiques, mesura de la distància entre la Terra i el Sol). L'òrbita del planeta nan arriba a allunyar-se fins a 2300 UA de l'astre rei.

L'equip de la Carnegie Institution for Science seguirà fent observacions des del volcà Mauna Kea de Hawaii al novembre. "Creiem que hi ha milers de planetes nans en el Sistema Solar més distant, només hem vist la punta de l'iceberg", ha afirmat l'astrònom Scott Sheppard, en declaracions recollides per 'The Guardian'.