Infància
Societat 25/04/2021

Educació rep 70 denúncies de violència contra menors en un mes

La conselleria amplia la unitat de suport als alumnes per poder canalitzar tots els casos

4 min
La unitat de suport a la infància vol concentrar tots els casos d'abusos i assetjament

BarcelonaEl departament d’Educació va posar en marxa a mitjans de març la Unitat de Suport a l’Alumnat en situació de Violència (USAV), per coordinar la gestió de tots els casos d’abusos contra els infants, maltractament, bullying i altres violències i discriminacions. En aquest mes que fa que funciona, la USAV ha rebut ja 70 casos, uns 50 després de la roda de premsa per anunciar el nou servei, el 10 de març, i una vintena més després d’una jornada amb diversos càrrecs del departament, el 9 d’abril. La previsió és que n’aflorin molts més quan es posin en marxa la web i l’aplicació mòbil gratuïta, i siguin les víctimes directament les que denunciïn els casos. Les dades recollides fins ara han arribat a través dels centres educatius.

“És una valoració trista, perquè 70 casos són molts. Però alhora és positiva, perquè s’ha evidenciat que la USAV és necessària i perquè serveix per trencar les cadenes de violències”, afirma a l’ARA la directora general de Currículum del departament d’Educació, Maite Aymerich. La gran majoria dels casos denunciats fins ara són violències masclistes d’un adult (algun familiar o, en menys casos, professors) cap a una alumna, i aquí entren abusos sexuals i assetjaments, entre altres conductes. El segon bloc més nombrós, però a molta distància, són els episodis de bullying o violència entre iguals. “Són casos que s’arrosseguen des de fa temps. Ens està arribant allò més evident, la punta de l’iceberg, però sabem que encara ha de sortir tot el que està soterrat”, diu Aymerich. Per no veure’s “desbordats” quan s’engegui l’apli el mes que ve, la USAV reforçarà l’equip de quatre persones que hi ha ara amb tres tècnics d’igualtat, un pedagog, un jurista i un administratiu més.

Un nou protocol d’actuació

Aymerich explica el nou protocol amb un exemple real. Una nena relata a la seva mestra que ha patit abusos sexuals en l’entorn familiar. Immediatament, el centre ho comunica a la USAV, i s’activa el procediment: s’avisa els serveis territorials d’Educació, Inspecció, la direcció general d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (DGAIA) i els serveis socials, i s’acompanya la petita a fer una exploració mèdica. En poques hores, la nena queda en mans de la DGAIA. Judicialment, s’alerta els Mossos d’Esquadra i el departament estudia si s’ha de personar com a acusació.

Què passava fins ara? “Potser no s’havia actuat amb prou contundència. Calia fer un esforç per poder donar credibilitat a un alumne i trencar moltes barreres per defensar-lo d’uns fets que eren molt invisibilitzats”, diu Aymerich. En canvi, ara “d’entrada, tots els casos són certs”, i per tant és fonamental que els alumnes se sentin acompanyats des del primer moment que ho expliquen. És per això que es faran formacions als docents perquè sàpiguen com actuar quan un alumne relata que ha patit abusos. Aquí intervé l’assessorament de la Fundació Vicki Bernadet, amb més de 20 anys d’experiència.

“És bastant trist que a la universitat no sentin ni parlar de com abordar aquests casos. Els docents han de saber com són d’importants, perquè la resposta social que rep una criatura quan explica un cas d’abusos és clau”, afirma Pilar Polo, psicòloga de la fundació. Segons diu, “la diferència entre un nen que se sent acompanyat i cregut i un que no, és la diferència entre tot i res”: quan una criatura revela un patiment i se sent acompanyada se sent també “digna”, mentre que si ningú s’ho creu, se sent “culpable”.

El canvi de mirada

Segons la psicòloga, els mestres i professors estan molt més sensibilitzats ara per aquest tema. “Abans molts deien «a la meva escola això no passa», però a poc a poc hi ha menys reticències i ha canviat la seva actitud, perquè tenen clar que cal actuar”, diu Polo. De fet, les formacions els trasbalsen tant que hi ha docents que veuen actituds sospitoses a tot arreu. “Podem oblidar coses que ens han dit a la formació, però el canvi actitudinal i la mirada dels mestres cap als infants canvia per sempre”, assegura Polo.

Els casos que ha gestionat la Fundació Vicki Bernadet aquest any són abusos en l’entorn familiar, però el departament també té a punt què cal fer si l’assenyalat és un docent: se l’apartarà de forma cautelar i preventiva. “No se l’expulsa del cos. Continua cobrant però sense tenir contacte amb els alumnes”, explica Aymerich, que defensa que aquesta mesura és, també, una manera de protegir el docent. “Si se l’acusa d’alguna mala praxi, podrem abordar millor el cas i esbrinar què ha passat si li traiem l’atenció de sobre”, argumenta. Tot i això, el departament està treballant per canviar la llei de funció pública i retirar la categoria de funcionari docent quan es demostrin casos d’abusos o maltractaments contra infants.

Amb la USAV, es vol donar acompanyament als infants, però també a l’escola i als docents. “No podem actuar d’esquena al centre, sinó que hem d’actuar amb els centres”, resumeix Aymerich. Per a Polo, la creació d’aquesta unitat és una bona notícia, perquè “l’escola és molt bon lloc on fer aflorar aquestes violències”. Es calcula que un de cada cinc menors pateixen un abús sexual abans dels 17 anys.

L’acompanyament és clau per a les criatures
  • Maite Aymerich, directora general de Currículum "És una valoració trista perquè 70 casos són molts, però alhora positiva, ja que es trenca la cadena de violència"
  • Pilar Polo, psicòloga de la Fundació Vicki Bernadet "La resposta del mestre és important. La diferèncua entre sentir-se cregut o no és la diferència entre tot i res"
stats