Aquest és el nou pla del Govern per repescar els que deixen els estudis
Hi ha un projecte per contactar amb els alumnes que han abandonat i una flexibilització d'itineraris formatius, entre altres mesures
BarcelonaEl percentatge d'alumnes que deixen els estudis abans d'hora a Catalunya és quatre punts més alt que la mitjana europea. Són alumnes que no han acabat l'ESO o, sobretot, que després d'acabar-la no continuen amb cap mena de formació postobligatòria com pot ser el batxillerat o la formació professional (FP). La proporció d'alumnes catalans que abandona les aules prematurament és del 13,7%, mentre que la mitjana europea es troba al 9,3%. Tot i que des del 2017 Catalunya ha rebaixat l'abandonament més de tres punts, continua lluny de l'objectiu del 9% fixat per Europa.
El Govern ha presentat aquest divendres el nou Pla d'Acció contra l'Abandonament Escolar Prematur en un acte a Vilafranca del Penedès, al qual no han assistit ni el president Salvador Illa ni la consellera d'Educació, Esther Niubó, però sí el nou secretari de Millora Educativa, Ignasi Giménez Renom.
L'estratègia que l'executiu vol aplicar durant els cursos vinents té deu eixos, entre els quals destaquen un projecte per "reconnectar" amb els alumnes que ja han deixat les aules, la flexibilització dels itineraris formatius, el focus en els alumnes nouvinguts i una sèrie d'accions per fer xarxa entre diverses administracions per fer seguiment dels alumnes amb risc d'abandonar.
Reconnectar
Una de les mesures estrella de l'estratègia presentada pel Govern és el projecte Reconnect-ES, que consisteix en fer que un equip de 52 educadors socials contactin amb joves que han deixat els estudis per intentar reinserir-los al sistema educatiu.
La iniciativa s'ha posat en marxa aquest inici de curs i s'ha contactat amb gairebé 9.000 alumnes que havien deixat d'estudiar després de l'ESO el curs passat. Del total d'exalumnes contactats, uns 1.300 (15%) es van reincorporar a les aules. D'aquests, la majoria es van matricular a un cicle mitjà de formació professional (FP) i un 8% van reenganxar-se fent batxillerat.
El govern també vol "ajustar" el currículum a les necessitats dels alumnes fent itineraris formatius més flexibles que, per exemple, facilitin la transició a l'FP. De moment, ja s'ha posat en marxa un procés per regular la "diversificació" que s'aplica als currículums de 3r i 4t d'ESO perquè estiguin més orientats a allò que l'alumne vol estudiar un cop es graduï de la secundària.
L'absentisme escolar
Un dels indicadors que encén l'alarma davant el risc d'abandonar els estudis és l'absentisme escolar. En aquest sentit, un dels objectius del pla és actualitzar el sistema de registre dels indicadors d'avaluació per obtenir dades relatives a aquest fenomen. De moment, però, s'ha començat només creant comissions d'absentisme en els territoris.
Un altre dels reptes pendents és fer que les diferents administracions –centres educatius, ajuntaments, serveis territorials i departament– no perdin la pista als alumnes que tenen risc d'abandonar. Per això, es vol elaborar un pla d'acció conjunt, que hi hagi comissions de seguiment de la situació dels alumnes a tots els municipis, així com plans locals per prevenir l'abandonament.
El pla presentat aquest divendres també planteja fer una revisió del pacte contra la segregació escolar perquè es tingui en compte la segregació residencial o que els procediments per sol·licitar ajuts econòmics siguin més flexibles.